Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:07:01Z
dc.date.available2013-03-12T10:07:01Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-04-30en_US
dc.identifier.citationEkker, Marthe Christine Johnsen. Etablering av mål i de første terapitimene:. Hovedoppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18196
dc.description.abstractForfatter: Marthe Christine Johnsen Ekker Tittel: Etablering av mål i de første terapitimene: En kvalitativ nærstudie av dialogen. Veiledere: Agnes Andenæs og Marit Råbu. En kvalitativ nærstudie av seks ulike terapeutiske dialoger med utgangspunkt i å undersøke hvordan terapeuten tilrettelegger for etablering av en tidlig terapeutisk allianse, med spesielt fokus på tilrettelegging for trygghet, tillit og håp om endring i de første møtene for terapien. Forskeren nærmet seg forskningsspørsmålet ved å stille materialet spørsmål knyttet til sekvenser i dialogene hvor fokuset lå på utvikling av terapeutiske mål. Dialogene er analysert med et utgangspunkt i Bordins (1979;1994) panteoretiske modell for allianseformasjon, samt med bakgrunn i forskerens teoretiske preferanser i møte med dialogene. Utvalget stammer fra en større studie, Multisenter Studien for prosess og utfall i terapi, samt en del studie under dette prosjektet. Analaysemetoden er inspirert av ”Systematisk tekstkondensering” utarbeidet av Malterud (2011). Utvalget består av 3 psykoterapeuter og 6 ulike klienter hentet fra poliklinikker i det offentlige. Utvalget er opprinnelig fra en del studie under et større prosjekt kalt Multisenter Studien for prosess og utfall. Resultatene indikerte at forskerens problemstilling ga mening gjennom beskrivelsen av fire temaer. Temaene var: 1) Terapeutene inviterer klientene til utforskning omkring det de presenterer som sitt problem, 2) Terapeutene utforsker hvordan problemet arter seg i dagliglivet, 3)Terapeutene utforsker her og nå og 4) Terapeutene sorterer og peker på sammenhenger for klientene. Et sentralt funn fra studien var at det fantes lite eksplisitt kommunikasjon omkring etablering av mål innen dialogene som ble studert, og at forhandlingene omkring dette foregikk mer indirekte, enn eksplisitt mellom deltakerne. Det er gitt rike beskrivelser av materialet etterfulgt av diskusjon av forskerens analyser, sett i sammenheng til studiens funn, for å vise både grunnlag for temaene og nyansene innen materialet. En oppsummerende diskusjon følger, hvordan resultatene kan forstås, samt knyttes til utvalgte funn fra psykoterapiforskningen, omtalt litteratur, samt tilnærminger til psykoterapi. Implikasjoner av studien og metodiske aspekt blir diskutert avslutningsvis med forslag til fokus for videre forskning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEtablering av mål i de første terapitimene: : En kvalitativ nærstudie av dialogenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-12-05en_US
dc.creator.authorEkker, Marthe Christine Johnsenen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ekker, Marthe Christine Johnsen&rft.title=Etablering av mål i de første terapitimene:&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31986en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo156977en_US
dc.contributor.supervisorAgnes Andenæs og Marit Råbuen_US
dc.identifier.bibsys123737915en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18196/1/hovedoppgavexmarthexjohnsenxekker.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata