Abstract
Målet for oppgaven var å undersøke den kvalitative språkforståelsen til østeuropeiske elever av ord brukt i en helt vanlig skoletime. Ut fra observasjoner i klasserommet, ble det laget en språktest av ordene læreren brukte i timen. Fire østeuropeiske og fire norske elever ble så testet med henblikk på å se nærmere på den kvalitative forståelsen av språket. Resultatene viser at det er forskjell på de to elevgruppenes språkforståelse. De østeuropeiske elevene ligger langt dårligere an enn de majoritetsspråklige elevene både kvantitativt og kvalitativt, og det finnes ingen overlapping i resultatene mellom gruppene. De østeuropeiske elevene brukte også hovedsaklig enklere forklaringer enn de norske når de skulle forklare hva ordene i testen betydde. Det er sammenheng mellom resultatene elevene oppnådde i testen, og den totale språklæringssituasjonen deres. Resultatene kan derfor ikke alene knyttes til skolens undervisning. Dette krever at skolene må bli langt mer bevisst i sin språkopplæring av elevene, for å kunne utligne de forskjellene som oppstår på grunn av forskjellig utgangspunkt.