Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:02:44Z
dc.date.available2013-03-12T10:02:44Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-10-17en_US
dc.identifier.citationStrømmen, Tonje, Lund, Kristin Bjørset, . «Verden er farlig og jeg er en feiging». Hovedoppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18128
dc.description.abstractBakgrunn: Hovedformålet med denne studien var å få mer kunnskap om hvordan traumatiske hendelser kan virke inn på barn og unges måter å tenke på. De overordnende målene var å undersøke: 1) omfanget av dysfunksjonelle tanker hos traumatiserte barn og unge, 2) hva som kan ha betydning for grad av dysfunksjonelle tanker etter traumer, 3) sammenhengen mellom dysfunksjonelle tanker og psykiske vansker, og 4) om dysfunksjonelle tanker kan reduseres etter psykoterapi. Metode: Utvalget bestod av 156 barn (124 jenter og 32 gutter) i alderen 10 – 18 år. Alle barna hadde erfart en eller flere traumatiske hendelser, og var henvist til barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) for behandling. Utvalget var rekruttert til en større studie ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress; Traumefokusert kognitiv atferdsterapi for barn: en prosess- og effektivitetsstudie. Vi benyttet data innhentet før terapioppstart og etter at barna hadde fullført 15 terapitimer. Barna fylte ut selvrapporteringsskjemaer som kartlegger traumeopplevelser, dysfunksjonelle tanker, symptomer på depresjon og posttraumatiske stressreaksjoner. Skårene på skjemaene og sammenhengen mellom ulike variabler ble undersøkt ved bruk av korrelasjonsanalyser og t – tester. Eventuelle forskjeller mellom gruppene ble undersøkt ved bruk av variansanalyser (ANOVA). Resultater: Resultatene viste at traumatiserte barn og ungdom rapporterte om høy grad av dysfunksjonelle tanker. Barna som hadde opplevd fysisk vold hadde signifikant høyere grad av dysfunksjonelle tanker enn barna som hadde opplevd traumer av typen plutselig død, skade eller sykdom i nær familie. Verken ett versus gjentakende traumeerfaringer, barnets kjønn eller alder hadde betydning for grad av dysfunksjonelle tanker. De dysfunksjonelle tankene var signifikant reduserte etter psykoterapi. Konklusjon: Barn og unge utsatt for traumatiske hendelser kan utvikle negative tanker om seg selv, verden og fremtiden. Tankene viser høyt samsvar med psykiske vansker som posttraumatisk stress og depresjon. Etter 15 terapitimer var dysfunksjonelle tanker og symptomer på psykisk lidelse signifikant redusert. Til tross for mange negative konsekvenser av dysfunksjonelle tanker utviklet etter traumer er det svært sparsomt med forskning på feltet. Studien gir derfor viktig informasjon om norske barn og ungdoms situasjon etter traumer.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title«Verden er farlig og jeg er en feiging» : En studie av barn og unges tanker etter traumatiserende hendelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-12-06en_US
dc.creator.authorStrømmen, Tonjeen_US
dc.creator.authorLund, Kristin Bjørseten_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Strømmen, Tonje&rft.au=Lund, Kristin Bjørset&rft.title=«Verden er farlig og jeg er en feiging»&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30648en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo137396en_US
dc.contributor.supervisorTine K. Jensen og Tonje Holten_US
dc.identifier.bibsys123745071en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18128/1/LundStrxmmen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata