Sammendrag
I vår hovedoppgave etterstreber vi å få en intersubjektiv forståelse for hovedpersonen i Hanne Ørstaviks roman; “Like sant som jeg er virkelig”. Ved lesning av romanen, ble vi opptatt av hovedpersonens relasjoner og hvordan disse virker inn på henne. I tråd med dette fokuset formet det seg to hovedspørsmål: Hvordan kan vi forstå at Johanne er fastlåst i relasjonen med mor, og hvordan kan vi forstå Johannes utvikling i et intersubjektivt perspektiv? For å besvare disse spørsmålene har vi sentrert oss rundt intersubjektive bidrag fra Stern, Benjamin og Fonagy et al. Underveis i tolkningene har vi benyttet oss av bidrag fra flere teoretikere for å få en mest mulig helhetlig forståelse av hovedspørsmålene. Fra Stern har vi særlig lagt vekt på hans utviklingsmodell og hans fokus på øyeblikkets betydning. Hos Benjamin fattet vi stor interesse for hennes teorier om gjensidig anerkjennelse og truende forskjeller. Av Fonagy et al. sine bidrag, har vi konsentrert oss rundt deres mentaliseringsteori, samt bidrag om speiling og agens. Det har vært vår hensikt at teoriene og romanen kan låne innsikt av hverandre. På denne måten oppnås en bedre forståelse av både teorien og av hovedpersonen, samtidig som aspekter ved teorien utfordres av romanen. I oppgavearbeidet har vi benyttet oss av hermeneutisk fortolkningsmetode. I tråd med en hermeneutisk prosess, har vi stadig oppnådd en økende forståelse av både teorien og av romanen. Gjennom tolkningene undersøker vi ulike samspill hovedpersonen inngår i, og vi ser på betydningen av disse for hennes utvikling. Særlig vektlegger vi affektiv inntoning og speiling, nå- og møteøyeblikk, komplementære strukturer og hvordan historier og språk kan samskapes i relasjoner. Det blir etter hvert tydelig hvordan de ulike relasjonene påvirker hennes oppfatning av virkeligheten. Det kommer fram hvordan hovedpersonen blir fanget mellom avhengighets- og løsrivelseskrefter. Til slutt i tolkningene ser vi på hvordan hovedpersonens innsiktsprosess har hatt betydning for hennes selvorganisering. Siste del av oppgaven inneholder en oppsummerende diskusjon rundt hovedspørsmålene. Vi avslutter med noen endelige refleksjoner rundt hvordan vi nå forstår romanens tittel og de avsluttende setningene.