Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:08:01Z
dc.date.available2013-03-12T10:08:01Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-10-13en_US
dc.identifier.citationLødrup, Therese. Hvorfor er barn bestevenner? . Hovedoppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18123
dc.description.abstractProblemstillinger: 1. Hvis man spør barn i alderen 4 til 9 år et åpent spørsmål: «Hvorfor er han/hun din bestevenn?», hvilke grunner oppgir da barn til bestevennskap? 2. Er det noen forskjeller mellom gutter og jenter i hvilke årsaker de oppgir til bestevennskap? 3. Er det noen forskjeller mellom yngre og eldre barn i hvilke årsaker de oppgir til bestevennskap? 4. Er det noen forskjeller i hvor populære barna er med hensyn til hvilke årsaker de oppgir til bestevennskap? Bakgrunn: Det har blitt gjort mye forskning på barns vennskap, men lite på små barn, og få studier der barna har fått svare selv på åpne spørsmål. Metode: «Mixed method design». Jeg har brukt en del kvalitativ metode med kategorisering av barnas svar på det åpne spørsmålet: «Hvorfor er han/hun din bestevenn?» (N= 420). I tillegg har jeg brukt en del kvantitativ metode med signifikanstesting i forhold til kjønn, alder og popularitet. I oppgaven har jeg brukt allerede innsamlet data fra forskningsprosjektet til Anne Inger Helmen Borge, «The Matter of the First Friendship». Resultater: 1. De gjennomgående temaene i barnas svar kunne stort sett klassifiseres som «Historisk», «Personlighet», «Relasjonelt» eller «Her & Nå». Noen av barnas svar havnet i en «Rest»-kategori. 2. Det var signifikant flere jenter enn gutter som oppga «Historiske» årsaker til bestevennskap. Det var signifikant flere gutter enn jenter som oppga «Relasjonelle» årsaker til bestevennskap. 3. Det var signifikant flere eldre enn yngre barn som oppga «Historiske» årsaker til bestevennskap. Det var signifikant flere yngre enn eldre barn som oppga «Her & Nå»-årsaker til bestevennskap. 4. Det var ingen signifikante funn i forhold til popularitet og årsaker til bestevennskap. Implikasjoner: Det er viktig at barn også i svært ung alder får anledning til å finne en bestevenn som matcher ens personlighet. Viktig er det også med kontinuitet i bestevennskap, sånn at barn for eksempel kan beholde venner fra barnehagen når de begynner på skolen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvorfor er barn bestevenner? : En kvalitativ og kvantitativ studie av barns vennskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-12-06en_US
dc.creator.authorLødrup, Thereseen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lødrup, Therese&rft.title=Hvorfor er barn bestevenner? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30671en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo136935en_US
dc.contributor.supervisorAnne Inger Helmen Borgeen_US
dc.identifier.bibsys123745772en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18123/1/therese_lodrup.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata