dc.date.accessioned | 2013-03-12T10:03:45Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2011-04-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Havdahl, Karoline Alexandra. Visuell oppmerksomhetsatferd hos førskolebarn med autisme. Hovedoppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/18070 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien var å undersøke individuelle forskjeller i oppmerksomhetsfokus og oppmerksomhetsskifting hos førskolebarn med autisme. Uvanlig oppmerksomhetsatferd er en av de mest konsistente funnene hos barn med autisme. Forskningslitteraturen på området er imidlertid motstridende, og det er knyttet usikkerhet til både type og omfang av oppmerksomhetsproblematikk. Mangfold i funn synes å ha en sammenheng med utvalgskarakteristika som intellektuell og kommunikativ fungering. Funn tyder også på at oppmerksomhetskapasitet og sensitivitet for ulike typer holdepunkter kan variere innenfor autismespekteret. Tidligere studier har funnet ulike oppmerksomhetsstiler hos personer med autisme, men det er usikkert om disse viser situasjonsvariasjon. Hovedhypotesen i denne studien var at nivåer av oppmerksomhetsskifting hos førskolebarn med autisme har ulik sammenheng med oppmerksomhetsfokus og mål på intellektuell og kommunikativ fungering.
Denne studien innebar observasjon av videoopptak av 30 barn med autismespekterforstyrrelser med alder 36 til 58 måneder. Studien er et selvstendig forskningsprosjekt med utgangspunkt i datamateriale fra Autism Birth Cohort-Study (ABC). Barna ble observert i to situasjoner fra Autism Diagnostic Observational Schedule-Generic (ADOS-G) med ulik grad av struktur og voksendirigering. Barnas oppmerksomhetsfokus og oppmerksomhetsskifting samt testleders handlinger og tale ble kodet. Instrumenter fra utredningen av barna er anvendt som mål på autismesymptomer samt intellektuell og kommunikativ fungering. Barna ble inndelt i grupper for de to situasjonene separat, basert på tre nivåer av oppmerksomhetsskifting. Forskjell mellom nivå av oppmerksomhetsskifting mellom situasjonene ble undersøkt.
Nivåer av oppmerksomhetsskifting hadde ulik sammenheng med oppmerksomhetsfokus, autismesymptomer og intellektuell og kommunikativ fungering. Sammenhengene var imidlertid situasjonsavhengige. Resultatene kan tyde på en interaksjonseffekt mellom barnas oppmerksomhetsfungering og situasjonsbetingelser. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Visuell oppmerksomhetsatferd hos førskolebarn med autisme : Individuelle forskjeller og situasjonsvariasjon | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2011-10-27 | en_US |
dc.creator.author | Havdahl, Karoline Alexandra | en_US |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |
dc.rights.terms | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A | en_US |
dc.rights.terms | forever | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::260 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Havdahl, Karoline Alexandra&rft.title=Visuell oppmerksomhetsatferd hos førskolebarn med autisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-28008 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 118515 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Stephen von Tetzchner | en_US |
dc.identifier.bibsys | 114705178 | en_US |
dc.rights.accessrights | closedaccess | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18070/1/Alexandraxferdig.pdf | |