Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:03:45Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-04-29en_US
dc.identifier.citationHavdahl, Karoline Alexandra. Visuell oppmerksomhetsatferd hos førskolebarn med autisme. Hovedoppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18070
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å undersøke individuelle forskjeller i oppmerksomhetsfokus og oppmerksomhetsskifting hos førskolebarn med autisme. Uvanlig oppmerksomhetsatferd er en av de mest konsistente funnene hos barn med autisme. Forskningslitteraturen på området er imidlertid motstridende, og det er knyttet usikkerhet til både type og omfang av oppmerksomhetsproblematikk. Mangfold i funn synes å ha en sammenheng med utvalgskarakteristika som intellektuell og kommunikativ fungering. Funn tyder også på at oppmerksomhetskapasitet og sensitivitet for ulike typer holdepunkter kan variere innenfor autismespekteret. Tidligere studier har funnet ulike oppmerksomhetsstiler hos personer med autisme, men det er usikkert om disse viser situasjonsvariasjon. Hovedhypotesen i denne studien var at nivåer av oppmerksomhetsskifting hos førskolebarn med autisme har ulik sammenheng med oppmerksomhetsfokus og mål på intellektuell og kommunikativ fungering. Denne studien innebar observasjon av videoopptak av 30 barn med autismespekterforstyrrelser med alder 36 til 58 måneder. Studien er et selvstendig forskningsprosjekt med utgangspunkt i datamateriale fra Autism Birth Cohort-Study (ABC). Barna ble observert i to situasjoner fra Autism Diagnostic Observational Schedule-Generic (ADOS-G) med ulik grad av struktur og voksendirigering. Barnas oppmerksomhetsfokus og oppmerksomhetsskifting samt testleders handlinger og tale ble kodet. Instrumenter fra utredningen av barna er anvendt som mål på autismesymptomer samt intellektuell og kommunikativ fungering. Barna ble inndelt i grupper for de to situasjonene separat, basert på tre nivåer av oppmerksomhetsskifting. Forskjell mellom nivå av oppmerksomhetsskifting mellom situasjonene ble undersøkt. Nivåer av oppmerksomhetsskifting hadde ulik sammenheng med oppmerksomhetsfokus, autismesymptomer og intellektuell og kommunikativ fungering. Sammenhengene var imidlertid situasjonsavhengige. Resultatene kan tyde på en interaksjonseffekt mellom barnas oppmerksomhetsfungering og situasjonsbetingelser.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleVisuell oppmerksomhetsatferd hos førskolebarn med autisme : Individuelle forskjeller og situasjonsvariasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-10-27en_US
dc.creator.authorHavdahl, Karoline Alexandraen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Havdahl, Karoline Alexandra&rft.title=Visuell oppmerksomhetsatferd hos førskolebarn med autisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-28008en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo118515en_US
dc.contributor.supervisorStephen von Tetzchneren_US
dc.identifier.bibsys114705178en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18070/1/Alexandraxferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata