Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:06:46Z
dc.date.available2013-03-12T10:06:46Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-10-18en_US
dc.identifier.citationSlydahl, Dag Harald. Mestring i mangfold og utvikling. Hovedoppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17985
dc.description.abstractBakrunn: Studien er en understudie av Ungdom Kultur og Mestring prosjektet ved Folkehelseinstituttets divisjon for Psykisk Helse. Målet var å få mer kunnskap om psykisk helse og mestring barn og unge i Norge generelt, og barn av innvandrere spesielt. Dette ble gjort med utgangspunkt i en antagelse om at møtet mellom grupper med forskjellige kulturer ville føre til forandringer, som for mange innvandrere kunne oppleves som en utfordring. Dette ble antatt å påvirke barn av innvandreres mentale helse, og deres evne til å mestre konflikter med jevnaldrende. Metode: Dette har blitt undersøkt ved å studere sammenhengen mellom mestring, venneproblemer, fysiologisk respons og emosjonelle vansker, i et utvalg på 366 barn fra 17 Oslo-skoler. T-test ble brukt for å undersøke mulige forskjeller mellom grupper (kjønn/majoritet/minoritet). Multiple regresjonsanalyser ble brukt til å undersøke om mestring moderer relasjonen mellom stress (venneproblemer og fysiologisk respons) og emosjonelle problemer, unike effekter av mesting og stress på emosjonelle vansker, og om mestring medierer relasjonen mellom fysiologisk respons og emosjonlle vansker. Resultater: Det ble ikke funnet noen forskjeller i konflikter med jevnaldrende, bruk av mestring, opplevd fysiologisk respons eller nivå av emosjonelle problemer på tvers av grupper (kjønn/minoritets-/majoritetsbarn)i denne studien. Videre ble det ikke funnet noen modererende eller medierende effekt av mestringsstrategier. Derimot ble det funnet unike effekter av mange konflikter med venner, høyt nivå av fysiologisk respons, lite funksjonelle mestringsstrategier og utvikling av emosjonelle vansker for barna i utvalget, uavhengig av gruppe (kjønn/majoritet/minoritet). Konklusjon: Oppgaven avslutter med å stille spørsmåls om i hvilken grad man kan anta at innvandrer- og etnisk norske barn mestrer stress på forskjellig måte, på grunn av forskjeller i etnisk opprinnelse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMestring i mangfold og utvikling : en studie av mestring av stress i møte med venneproblemer hos innvandrerbarn og etnisk norske barnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-05-02en_US
dc.creator.authorSlydahl, Dag Haralden_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Slydahl, Dag Harald&rft.title=Mestring i mangfold og utvikling&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26421en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo106411en_US
dc.contributor.supervisorBjørg Grova og Jon Martin Sundeten_US
dc.identifier.bibsys112357075en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17985/1/oppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata