Abstract
Formålet med denne oppgaven var å undersøke om det fantes sammenhenger mellom mødres utdanningsnivå og barns psykologiske fungering i en gruppe norske barnehagebarn og deres foreldre. Psykologisk fungering ble her målt som atferds-, emosjons- og relasjonsrelaterte sider ved barna. Oppgaven hadde også som formål å undersøke om en eventuell sammenheng kunne forklares av et utvalg psykologiske egenskaper: mødres foreldrestil, mødres psykiske helse, barns språknivå og barns sosiale forståelse. Det ble også undersøkt om sammenhengen kunne forklares av hvor tidlig barna hadde begynt i barnehage. I tillegg ble det kontrollert for kjønns- og alderseffekter.
Undersøkelsen var basert på data fra forskningsprosjektet ”Det første vennskap” ledet av Anne Inger Helmen Borge ved Universitetet i Oslo. Utvalget besto av 503 barn og foreldre og 415 førskolelærere fra to kommuner i nærheten av Oslo. Barna var i gjennomsnitt fire år gamle, og det var omtrent like mange gutter som jenter. Deltagerne var i all hovedsak etnisk norske. Data besto av intervjuer av barna og utfylte spørreskjemaer fra foreldre og førskolelærere. Psykologisk fungering ble målt noe ulikt hos de voksne informantene og hos barna. De voksne fylte ut det standardiserte spørreskjemaet Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), mens barna vurderte hverandre gjennom jevnaldernominasjoner i forhold til syv ulike beskrivelser av atferd.
Resultatene viste signifikante, men forholdsvis lave, korrelasjoner mellom mødrenes utdanningsnivå og SDQ, både ved bruk av foreldrene og av førskolelærerne som informanter. Sammenhengen mellom mødrenes utdanningsnivå og barnas jevnaldernominasjoner var imidlertid signifikant korrelert kun på en av syv atferdsbeskrivelser. Det ble ikke avdekket effekter av de mulige bakenforliggende faktorene, eller av kjønn og alder. Regresjonsanalyser viste at endringen i andel forklart varians og reduksjonen i koeffisientverdiene var minimal etter kontroll for faktorene samlet. Mediatoranalyse viste dessuten ingen medierende effekter av relevante enkeltfaktorer. Resultatene bekrefter tidligere funn om at mødres utdanningsnivå opptrer som et korrelat til barns psykologiske fungering i mange ulike utvalg, og demonstrerer at sammenhengen eksisterer selv innen en nokså homogen gruppe. Videre forskning er nødvendig dersom en ønsker å avdekke hvilke bakenforliggende faktorer som skaper denne sammenhengen i utvalg lik det foreliggende.