Abstract
Psykologer og filosofer har lenge ønsket å finne ut hva som gjør mennesker lykkelige. Det har derfor opp gjennom historien vært ulike tradisjoner eller retninger som alle har hatt det til felles at de har forsøkt å vise veien eller gi nøkkelen til det gode liv. Denne studien har sett på sammenhengen mellom tre orienteringer eller veier mot lykke: mening, nytelse og engasjement og ulike mål på lykke. Utvalget i studien var 220 første års psykologistudenter. Resultatet av analysene viste at hver orientering for seg og til sammen kan gi et godt og lykkelig liv. Allikevel var det mening og engasjement som forklarte mest av variansen i de ulike lykkemålene. Det ble også funnet en interaksjonseffekt som innebar at de studentene som hadde høy skår på alle orienteringene var mer fornøyd med livet enn hva hver enkelt orientering alene kunne forklare. Studien viste med andre ord at studentene er glade og lykkelige nå de er engasjert og deltar i eller gjør meningsfylte aktiviteter, men de studentene som er aller mest fornøyde med livet, er de som beskriver at de har et liv med mye mening, engasjement og nytelse.