Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:03:08Z
dc.date.available2015-10-20T22:30:32Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-04-27en_US
dc.identifier.citationGangås, Oddny Silje. "Se meg, hjelp meg". Hovedoppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17912
dc.description.abstractBakgrunn Det har de senere årene blitt mer oppmerksomhet rundt spedbarns psykiske helse. Barn av mødre med rusproblemer og barn av mødre med psykiske vansker, er viktige grupper å forske på for å finne ut hvilke mulige konsekvenser ruseksponering og depresjon i svangerskapet kan ha for barnets fungering etter fødsel. Dette er viktig kunnskap for å kunne sette i gang passende intervensjoner for å hjelpe omsorgspersoner og barn på best mulig måte, og for å kunne gi barna en passende utviklingsstøtte. Oppgaven er basert på data hentet fra prosjektet med den overordnede tittelen ”Barn av psykisk syke og rusmiddelavhengige foreldre. Reguleringsforstyrrelser og samspillsvansker i de første leveår, og nevrokognitiv utvikling ved 4,5 år” under ledelse av dr. psychol. Vibeke Moe. Oppgaven tar utgangspunkt i denne longitudinelle studien, men fokuset her er spedbarns temperament og evne til regulering, relatert til mødrenes psykiske helse, rusbruk og optimalitet i svangerskapet, samt deres opplevelse av foreldrestress i det første leveåret. Metode Tre grupper mødre og barn har blitt undersøkt i forhold til rusbruk og psykiske vansker i svangerskapet. Alle mødrene ble intervjuet i tredje trimester om rusbruk, nettverk, tidligere relasjonserfaringer og sosiodemografiske forhold. Tre måneder etter fødsel ble grad av barseldepresjon kartlagt. Videre ble barnas evne til regulering målt ved 9 måneders alder. Da barna var 1 år ble deres temperament samt mødrenes opplevelse av stress i foreldrerollen målt. Den første gruppen i utvalget består av mødre med rusproblemer og deres spedbarn. Denne gruppen ble rekruttert fra rusbehandlingsinstitusjoner i løpet av graviditeten. Den andre gruppen mødre var henvist til poliklinisk behandling for psykiske vansker i graviditeten. Disse to gruppene regnes som risikogrupper. Den tredje gruppen, kontrollgruppen, ble rekruttert fra helsestasjoner i Oslo og hadde i utgangspunktet verken rusproblemer eller psykiske vansker i graviditeten. Resultater Mødre i risikogruppene har lavere grad av optimalitet enn kontrollgruppen. Det viste seg at det ble rapportert flest symptomer på reguleringsvansker i gruppen spedbarn av mødre med psykiske vansker, og at disse mødrene også rapporterte høyest grad av opplevd stress i foreldrerollen. Mødrene i rusgruppen rapporterte at de opplevde barnet som mest utfordrende på temperamentsdimensjonen ”Trøstbarhet”, men det er ellers ingen forskjeller i rapportert temperament mellom de tre gruppene. Overraskende hadde verken barnets fødselsstatus eller mors rusbruk i svangerskapet sammenheng med barnets evne til regulering ved 9 måneder, eller med barnets temperament ved 12 måneder. Det viser seg at både angst/depresjon i svangerskapet, barseldepresjon, samt barnets temperament er relatert til reguleringsvansker hos barnet ved 9 måneders alder. Det viser seg også at både mødrenes grad av optimalitet, angst/depresjon i svangerskapet, barseldepresjon, samt barnas evne til regulering og deres temperament, er relatert til mødrenes opplevelse av foreldrestress når barna er 1 år. Angst/depresjon i svangerskapet, barnets evne til selvregulering, i tillegg til deres grad av emosjonalitet og trøstbarhet, predikerte mødrenes opplevelse av kompetanse. Barseldepresjon og barnets evne til selvregulering predikerte den totale mengden stress mor opplevde i sin foreldrerolle. Konklusjon Det viser seg at det rapporteres om mer utfordringer med barnets evne til regulering og dets temperament, samt en større grad av opplevd foreldrestress, i risikogruppene enn i kontrollgruppen, og at dette kommer mest tydelig frem i gruppen mødre med psykiske vansker. Flere aspekter ved barnets reguleringsevne og dets temperament viser seg å ha en sammenheng med mødrenes opplevelse av stress i foreldrerollen. Både faktorer ved barnet og mødrene predikerte mødrenes følelse av kompetanse, rollerestriksjon, og totalt opplevd stress i foreldrerollen. Resultatene påpeker viktigheten av tidlig intervensjon i risikogrupper til det beste for både mor og barn.  nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Se meg, hjelp meg" : regulering og temperament hos spedbarn av mødre med rusproblemer eller psykiske vanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-02-22en_US
dc.creator.authorGangås, Oddny Siljeen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gangås, Oddny Silje&rft.title="Se meg, hjelp meg"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26265en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo101654en_US
dc.contributor.supervisorTorill Sundet Siqvelanden_US
dc.identifier.bibsys111630134en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17912/1/Gangaas2010.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata