Hide metadata

dc.date.accessioned2014-03-27T12:12:34Z
dc.date.available2014-03-27T12:12:34Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-31en_US
dc.identifier.citationHorseby, Sindre. Digital fildeling og innovasjon i musikkbransjen. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17663
dc.description.abstractDenne masteroppgaven studerer hvorvidt og hvordan digital fildeling har påvirket innovasjon i musikkbransjen i Norge. Digitalisering som truende teknologi for musikkbransjens tradisjonelle virke, har i nyere tid vært gjenstand for mye oppmerksomhet, og debatten rundt bransjens videre eksistens preges i stor grad av spådommer om destruksjon. Denne oppgaven beskriver imidlertid destruksjon og innovasjon som parallelle og gjensidig avhengige prosesser; hvordan bransjen, som følge av rask dynamisk endring, står overfor transformasjon snarere enn eliminasjon. I lys av Joseph Schumpeter (1943) sin brede forståelse av innovasjon, belyser oppgaven hvordan digital fildeling har påvirket innovasjon i to toneangivende norske musikkbedrifter - Universal Music Group Norge og Platekompaniet. Dette i form av nye produkter, nye metoder for produksjon og nye tjenester, i tillegg til utforskning av nye markeder og nye organiseringsmetoder. Det foreligger relativt lite forskning på hvorvidt og hvordan digital fildeling påvirker innovasjon i musikkbransjen. Med intensjon om å bringe til veie en forståelse av hvordan IKT (i.e. Internett og digital teknologi) medfører implikasjoner på mikro- og makronivå, gir oppgaven en teoretisk presentasjon av Freeman og Perez (1988) sitt begrep tekno-økonomiske paradigmer og det gjensidig utfyllende begrepet General Purpose Technologies. Dette leder inn i en fremstilling av Burns og Stalkers (1961) teori om innovasjonsledelse; hvordan bedrifter, avhengig av organisasjonsstruktur, lar seg påvirke av eksogen endring, samt hvordan dette påvirker evne til å innovere. Videre diskuterer jeg Christensen og Overdorfs (2000) handlingsstrategi for hvordan bedrifter kan håndtere forstyrrende teknologi (i.e. digital fildeing). Disse teoretiske bidragene benytter jeg deretter i en analyse av hvorvidt og hvordan digital fildeling (som forstyrrende teknologi) har påvirket innovasjon i Universal Music Group Norge og Platekompaniet, samt hvordan disse bedriftene kan håndtere utfordringer forbundet med digital fildelingen. Oppgaven konkluderer med at musikkbransjen er i rask dynamisk endring. Disse endringene – som omfatter både utradering av eksisterende forretningsmodeller og betydelig innovasjonsaktivitet - er tett knyttet til spredningen av digital fildeling. Jeg viser også at spredningen av digital fildeling har inspirert en rekke innovative tiltak på bedriftsnivå, i form av nye allianser, nye bedrifter og nye organisasjonsmetoder. På overordnet nivå reflekterer dette tidligere forskning på økonomiens lange bølger og kreativ destruksjon (Kondratieff – 1935; Schumpeter – 1939, 1943; Freeman og Perez – 1988), den mikroorienterte teorien til Burns og Stalker (1961) og Christensen og Overdorfs (2000) handlingsstrategier. Mer spesifikt antyder empirien at effekten av å gjennomføre Christensen og Overdorfs (2000) handlingsstrategier varierer fra situasjon til situasjon. At Universal Music Group Norge på sin side er underlagt et hovedkontor i USA og at Platekompaniet på den andre siden står fritt til å styre egne handlinger, medfører ulike utfall av innovasjonshåndtering. I dette impliseres det at Christensen og Overdorfs (2000) teori er universell. Oppgavens bidrag til eksisterende teori er således å belyse et behov for nyansering; hvordan videre teoribygging bør utforske hvorvidt og hvorfor slike handlingsstrategier resulterer i ulike utfall av innovasjonshåndtering. Nøkkelord: Økonomiske sykluser, IKT, Forstyrrende teknologi, Innovasjon, Kreativ destruksjon, Musikkbransjen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDigital fildeling og innovasjon i musikkbransjen : Hvordan spredningen av digital fildeling har påvirket innovasjon i Universal Music Group Norge og Platekompanieten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-03-20en_US
dc.creator.authorHorseby, Sindreen_US
dc.subject.nsiVDP::200en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Horseby, Sindre&rft.title=Digital fildeling og innovasjon i musikkbransjen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26139en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103118en_US
dc.contributor.supervisorJarle Hildrumen_US
dc.identifier.bibsys141624388en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17663/1/SindrexHorseby.xDigi.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata