dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:57:40Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:57:40Z | |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.date.submitted | 2009-01-20 | en_US |
dc.identifier.citation | Aasness, Marie Aarestrup. Rushtidsavgift for miljøøkonomi i Oslo. Masteroppgave, University of Oslo, 2008 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/17558 | |
dc.description.abstract | Oppgaven analyserer betydningen av å innføre en rushtidsavgift i Oslo, i form av høyere bomavgift. Ingen er tjent med å stå i kø. Kø skaper et effektivitetstap. Skaden kan reduseres ved å prise den negative eksterne kostnaden av bilkjøring i rushtiden. Jeg har utviklet en egen teoretisk modell basert på Arnott m fl (1993) og William Vickreys’s modell, om flaskehalsopphoping av biler, under morgenrushet. Oppgaven fokuserer på likevektene uten rushtidsavgift og med en variabel rushtidsavgift. Miljøproblemet står sentralt i dagens klimadebatt. Rasjonelle individer uten et alternativ til å kjøre bil endrer ikke adferd med rushtidsavgift. Offentlig transport innføres i modellen, for å få elastisk etterspørsel. Offentlig transport gir individene en alternativ reisemulighet, og rushtidsavgiften kan dermed påvirke individenes adferd. Den teoretiske modellen kombineres med en mer praktisk og empirisk modell for å anslå optimale bomavgifter. Resultatene tyder på at det viktigste er å innføre en variabel rushtidsavgift. Utenom rushtiden virker det rimelig å sette ned prisen. Dette har miljøgevinster som ikke er anslått i modellen, og dermed ikke gir noe utslipp fra biler i kø. Oppgaven er basert på tall for eksterne kostnader ved bilkjøring. Det er vanskelig å se hva som ville endre konklusjonen gitt tallene fra finansdepartementet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Rushtidsavgift for miljøøkonomi i Oslo | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2009-03-13 | en_US |
dc.creator.author | Aasness, Marie Aarestrup | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::210 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aasness, Marie Aarestrup&rft.title=Rushtidsavgift for miljøøkonomi i Oslo&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-21143 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 88755 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Kjell Arne Brekke | en_US |
dc.identifier.bibsys | 091803365 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17558/1/AasnessMasterH08.pdf | |