Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:51:01Z
dc.date.available2013-03-12T09:51:01Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2003-01-25en_US
dc.identifier.citationSaqib, Mohammad. Hvorfor få innvandrerungdommer investerer i høyere utdanning?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17525
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven undersøker vi hvorfor færre ikke-vestlige innvandrerungdommer investerer i høyere utdanning. I undersøkelsen sammenlignes ikke-vestlige innvandrerungdommer med norske ungdommer. Problemstillingen i denne oppgaven er å kartlegge mulige årsaker til at relativt få ikke-vestlige innvandrerungdommer investerer i høyere utdanning sammenlignet med etnisk norsk ungdom. Forskningen på ikke-vestlige innvandrere og deres rekruttering i høyere utdanning er i startfasen. Dermed er omfanget av tidligere undersøkelser om ikke-vestlige innvandrere og deres utdanningsnivå begrenset. En mulig årsak til dette er manglende opplysninger om ikke-vestlige innvandreres medbrakte utdanning fra hjemlandet. Dette samtidig som de ikke får godkjent sin utdanning i Norge. Foreldrene til ikke-vestlige innvandrerungdommer har lav-status yrker og dårligere norsk kunnskaper. En tabell fra SSB viser at prosentandelen blant ikke-vestlige innvandrerungdom som tar utdanning er lavere i forhold til befolkningen ellers. I oppgaven bruker jeg en dynamisk modell for humankapital dannelse, for å se på konsumentens tilpasning av konsum og fritid. Investering i høyere utdanning er en indirekte funksjon av fritid. "Investering i utdanning er begrenset til én enkel periode og utbytte gjelder for resterende perioder" (Becker 1973:59). I analyse kapittelet differensierer jeg første ordensbetingelsene. Hele tiden ser jeg på hvordan en endring i en faktor påvirker , som er tid brukt på utdanning i første periode. I drøftings-kapittelet bruker jeg resultatene fra analysekapittelet til å si noe om hvorfor det er færre ikke-vestlige innvandrerungdommer som investerer i høyere utdanning. De viktigste konklusjonene vi kan trekke for hvorfor færre ikke-vestlige innvandrerundommer investerer i høyere utdanning er som følgende: De er mer nåverdi-orienterte mennesker. Å studere etter videregående skole krever tid, og det fremskynder dagens konsum til neste periode. Utdanningsproduktivitet blant disse ungdommene er også lav. Motivasjon til høyere utdanning er heller ikke lovende. De viser mindre interesse for skolearbeid og bruker heller tiden på andre ting. Ikke-vestlig innvandrerungdom har lavere forventet diskonteringsrate og mindre i forhold til etnisk norsk ungdom. Det er lettere å få lav status jobber enn jobber som krever høyere utdannelse siden ikke-vestlige innvandrere assosieres med lav status yrker. I konklusjonen skriver jeg hvordan vi kan overbevise ikke-vestlig innvandrerungdom til å ta høyere utdannelse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvorfor få innvandrerungdommer investerer i høyere utdanning?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorSaqib, Mohammaden_US
dc.subject.nsiVDP::210en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Saqib, Mohammad&rft.title=Hvorfor få innvandrerungdommer investerer i høyere utdanning?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-5340en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo8444en_US
dc.contributor.supervisorJo Thori Linden_US
dc.identifier.bibsys030222893en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata