Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:57:33Z
dc.date.available2013-03-12T09:57:33Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-02-26en_US
dc.identifier.citationØstmo, Marit Blegeberg. Mobiltelefoni og markedsstruktur. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17467
dc.description.abstractNorske myndigheter har ønsket større konkurranse i markedet for mobiltelefoni til tross for erkjennelsen av at næringen kjennetegnes av ugjenkallelige etableringskostnader. For å legge til rette økt konkurranse har myndighetene redusert etableringshindringene, men aktørene i markedet har i liten grad vist vilje og evne til å investere i infrastruktur. Mobilmarkedet har hatt stor vekst i antall aktører. Imidlertid viser historien at veksten i antall aktører i mobilmarkedet har kommet med et større antall tjenestetilbydere og ikke med antall operatører med eget nett. Å etablere seg som nasjonal mobiloperatør med eget nett er forbundet med betydelige oppstartskostnader relatert til etablering av infrastruktur og bruk av høyt spesialisert teknisk personale. I tillegg kommer funksjoner som fakturering, regnskap og kundeservice. Dette er kostnader som man i liten grad får tilbake dersom etableringen mislykkes og som derfor må betraktes som ugjenkallelige. Derimot er det å etablere seg som tjenestetilbyder forbundet med vesentlig lavere oppstartskostnader relatert til fakturering, regnskap og kundeservice. John Sutton har gjennom boken †Sunk Cost and Market Structure†(1991) beskrevet ugjenkallelige kostnaders betydning for bedrifters vilje til å etablere seg i markedet, samt hvordan eksogene ugjenkallelige (sunk cost) kostnader, hvis størrelse ikke kan påvirkes av bedriften selv, virker forskjellig fra endogene ugjenkallelige kostnader, hvis størrelse bedriftene kan påvirke selv. Eksogene ugjenkallelige kostnader kan for mobilmarkedet være alle kostnadselementer som er nødvendige for å sette opp et mobilnett som kan tilby et grunnleggende tjenestenivå eller kvalitet, mens endogene ugjenkallelige kostnader er kostnadselementer som man må påta seg for å beholde en viss fortjeneste i markedet, eksempelvis ved å tilby nye tjenester fordi konkurrentene gjør det, aktiv markedsføring, utvikling av nye produkter mv. I oppgaven argumenteres det for at deler av de ugjenkallelige investeringskostnadene i mobilbransjen er endogene. Den samfunnsøkonomiske analysen i Suttons modell for endogene kostnader viser at markedsstrukturen i markeder med vertikalt differensierte produkter vil bli konsentrert. Resultatet av analysen gir at markedsstrukturen ikke gir et økende antall aktører etter som markedets størrelse vokser, men snarere at den vil konvergere mot et likevektsnivå som er uavhengig av markedets størrelse. På denne bakgrunn gjøres en analyse av markedssituasjonen i norsk mobiltelefoni i perioden 2002-2007, der tjenestetilbyderne har spilt en betydelig rolle i endogeniseringen av etableringskostnadene, og der antall nasjonale operatører ser ut til å konvergere mot en situasjon med noen få aktører.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMobiltelefoni og markedsstrukturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-09-29en_US
dc.creator.authorØstmo, Marit Blegebergen_US
dc.subject.nsiVDP::210en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Østmo, Marit Blegeberg&rft.title=Mobiltelefoni og markedsstruktur&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18763en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo70592en_US
dc.contributor.supervisorTore Nilssenen_US
dc.identifier.bibsys082477914en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17467/2/mobiltelefonixtilxduo.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata