Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:53:41Z
dc.date.available2013-03-12T09:53:41Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-12-14en_US
dc.identifier.citationMyran, Mats. Economic Man vs. Klimabilletter. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17462
dc.description.abstractEt nytt fenomen for å redusere klimagassutslipp er klimabilletter. Klimabilletter er helt frivillige. Poenget med dem er at bedrifter og enkeltpersoner kan gjøre opp for utslippene de er ansvarlige for. Man kan gjøre opp for nærmest alle sine ”miljøsynder” og primært flyreiser. Jeg synes dette var et spennende fenomen å studere av to grunner. For det første fordi en av de store debattene det siste året har gått på hvordan man skal kutte CO2-utslippene. For det andre fordi klimabillettene, som kan ses på som en frivillig skatt på forurensende aktivitet, ikke virker som noe den rasjonelle, Economic Man (Homo Oeconomicus) jeg så ofte har møtt gjennom samfunnsøkonomistudiet ville finne på å kjøpe. Jeg vil gi en kort beskrivelse av hvordan IPCC ved begynnelsen av 2007 tror klimaet kommer til å endre seg. Det er også en beskrivelse av Kyoto-protokollen og markedet for klimabilletter. Vi ser her at om vi sammenligner tallene jeg har fått om salget av klimabilletter og antallet flygninger i Norge i løpet av et år, er det forsvinnende få som kjøper klimabilletter. Jeg prøver ut forskjellige ”klassiske” økonomiske teorier for å forklare kjøp av klimabilletter. Vi ser at en klassisk modell der mennesket modelleres som Homo Oeconomicus ikke kan forklare kjøp av klimabilletter. Jeg lager da en ny modell der jeg henter inn Andreonis (1990) ide om warm-glow. Dette gir en bedre beskrivelse, og vi ser på noen resultater fra modellen. Jeg vil også vurdere funnene fra modellen og diskutere klimabillettenes troverdighet. Ut fra de modellene jeg prøver og de tallene jeg har hentet inn, ser det ut til at å modellere nordmenn som Homo Oeconomicus når det kommer til klimaspørsmål stemmer bra. De som kjøper klimabilletter kan ikke beskrives av en slik modell, og passer bedre inn i ”min” modell. Disse er likevel så få et de bare utgjør en liten feilmargin. Jeg synes også det virker som at de som kjøper klimabilletter er de som ikke ville ha flydd mer enn det samfunnsøkonomisk optimale om klimabillettilbudet ikke hadde eksistert.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEconomic Man vs. Klimabilletter : økonomisk teori i lys av klimabilletteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-03-26en_US
dc.creator.authorMyran, Matsen_US
dc.subject.nsiVDP::210en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Myran, Mats&rft.title=Economic Man vs. Klimabilletter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18407en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo68894en_US
dc.contributor.supervisorKjell Arne Brekkeen_US
dc.identifier.bibsys080456421en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17462/2/MatsMyran.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata