Abstract
Generisk bytte ble innført i Norge i 2001, som en del av den nye apotekloven. Ordningen åpner for at apotekene kan levere ut et billigere legemiddel med samme virkestoff som det rekvirerte, der et slikt alternativ finnes.
Jeg ser i denne oppgaven på etterspørselen etter henholdsvis originalpreparater og generika, og ikke minst utviklingen i etterspørselen over perioder med ulike prisreguleringsregimer. Gjennom en ”conditional logit modell”, estimert ved bruk av Stata, studerer jeg hvordan ulike faktorer ved pasienten, legen og apoteket påvirker etterspørselen etter de to typene preparater – i tillegg til i hvor stor grad prisene spiller inn på valget.
Oppgaven er grovt sett delt inn i fire deler. I del 1 gir jeg en kort redegjørelse for de ulike prisreguleringsregimene som har vært virksomme siden innføringen av generisk bytte. Jeg presenterer også Reseptregisteret, og historikken bak utviklingen av dette – i tillegg til dataene og modellen brukt i dette prosjektet. I del 2 presenterer jeg den deskriptive statistikken, og kommer med noen kommentarer til denne. Deretter kommer analysedelen av oppgaven i del 3. Denne inneholder estimatene fra modellen, marginaleffekter og priselastisiteter. I del 4 oppsummerer jeg resultatene og forsøker å komme med en konklusjon.
Jeg finner at det er generelt sterk prisfølsomhet i valget mellom generika og original. Imidlertid er prisfølsomheten svakere hos eldre leger og eldre pasienter enn hos de yngre. Prisfølsomheten er også svakere hos allmennpraktikere enn hos spesialister. Med andre ord er sannsynligheten for at pasienten kommer hjem fra apoteket med et generika i lomma mindre, hvis man har å gjøre med en eldre og/eller allmennpraktiserende lege, og/eller en eldre pasient. Videre finner jeg, ikke overraskende, at prisfølsomheten er svakere i tilfeller der det dreier seg om en blå resept, enn for vanlige ”hvite” resepter. Sist, men ikke minst, viser analysene at det er en viss treghet i markedet for generika. Det tar altså litt tid for et generikapreparat å etablere seg på markedet.