dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:54:26Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:54:26Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-12-08 | en_US |
dc.identifier.citation | Garaas, Sjur. Prissetting for sluttbrukerne i det norske kraftmarkedet. Masteroppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/17338 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven analyserer noen av de faktorene som er med på å bestemme prisen på elektrisk kraft i sluttbrukermarkedet. Normalt vil man tenke at sluttbrukerprisen blir bestemt av tilbud og etterspørsel etter elektrisk kraft, og det blir den hovedsaklig også. Vi vet at kraftprisen fluktuerer i henhold til sesong, vannfyllingsgrad i magasiner osv. Dette er i all hovedsak bestemmende for kraftprisen på kraftbørsen Nord Pool, men hva skjer når energien skal selges videre til sluttbruker? I sluttbrukermarked, som myndighetene forsøker å gjøre mest mulig åpent for konkurranse, er det der slik at vi bare betaler leverandørenes faktiske kostnader oppå spotprisen fra kraftbørsen?
Konsumentene møter et stort antall leverandører i sluttbrukermarkedet. De må forholde seg til både nett- og kraftleverandør, og de må ta beslutninger om hvor de skal kjøpe strømmen sin fra. For å ta de beste beslutningene, det vil si skaffe seg den gunstigste kraftavtalen, kreves det at konsumentene setter seg inn i hvordan sluttbrukermarkedet for kraft fungerer. Konsumentene må både velge mellom forskjellige kraftleverandører og forskjellige avtaler. Markedets oppbygning skal være til konsumentens beste, men er konsumenten selv en bremsekloss i dette markedet? Hvis konsumentene ikke tar de bevisste valgene de må for å få en gunstig kraftavtale, hva skjer i markedet da? Alle får kraft, og alle må betale for den kraften. Men konsumentene kan være med å bestemme hvor mye de vil betale ved å kjøpe kraft fra billige leverandører. Det er forskjellige priser i markedet, og prisene kommer av at det er mulig å få solgt kraft til denne prisen. Vi forventer jo at leverandørene er profittmaksimerende. Oppgavens mål er å se på hvordan leverandørene oppfører seg overfor konsumenten. Med det mener vi hvordan leverandøren setter sine priser. Vi ser på hvordan kraftkontraktene er utformet og vi ser på konsumentenes oppførsel i markedet.
Oppgaven tar først et raskt blikk på historien til det norske sluttbrukermarkedet. Vi ser deretter på tilstanden og utviklingen i markedet, hvilke aktører som opererer der og deres markedsmakt. Det innledende kapitlet avsluttes med å se på hvordan prisene har utviklet seg og om vi kan måle profitten i markedet. Deretter tar vi i kapittel 3 for oss de ulike kontraktene som tilbys konsumentene i sluttbrukermarkedet. Kapittel 4 er teorikapitlet der vi ser på ulike teorier innen prisdiskriminering og byttekostnader. Tilslutt samles analysen fra de to foregående kapitlene i kapittel 5 når vi ser på det norske sluttbrukermarkedet i lys av teorien.
Oppgaven finner flere eksempler som tyder på at noen kraftleverandører har markedsmakt. Og at disse holder et høyere prisnivå enn andre kraftleverandører. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Prissetting for sluttbrukerne i det norske kraftmarkedet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2009-02-18 | en_US |
dc.creator.author | Garaas, Sjur | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::210 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Garaas, Sjur&rft.title=Prissetting for sluttbrukerne i det norske kraftmarkedet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-14053 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 50288 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Nils-Henrik M. von der Fehr | en_US |
dc.identifier.bibsys | 070059829 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17338/2/MasteroppgavexSjurxGaraas.pdf | |