Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:53:12Z
dc.date.available2013-03-12T09:53:12Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationBlystad, Marte. Frivillige avtaler som miljøvirkemiddel i skogbruket. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/17278
dc.description.abstractNorge har mye skog, og skogbruket representerte lenge en viktig næring. Reguleringene av skogbruket har derfor vært rettet inn mot å videreutvikle næringen, og å sikre at ressursforvaltningen var langsiktig nok. Men skogen er ikke bare trær som skal bli papir eller planker. Skogen er også livsmiljøet til en rekke arter. Den representerer også mulighet for rekreasjon og en rekke andre goder. Fordi produksjon av tømmer går på bekostning av mange av disse artene, er det viktig å legge om forvaltningen til i større grad å ta hensyn til produksjonen av disse andre godene. Det er flere forhold som kompliserer miljøregulering av skogbruket. For det første er eierstrukturen kjennetegnet ved at det er veldig mange eiere som sitter på små eiendommer, og noen store eiere. Det er også viktig å nevne at det krever stor innsats å kartlegge og kontrollere alle disse eiendommene. Det er altså vanskelig å få informasjon om hvilke verdier som finnes i de forskjellige områdene til enhver tid. Dette kan gjøre at det er vanskelig å bruke tradisjonelle incentivbaserte virkemidler. Parallelt med den økte miljøbevisstheten ser vi at en ny type reguleringer, frivillige tilnærminger (voluntary approaches) griper om seg på mange områder. Dette er reguleringer som har det til felles at de har et frivillig element i seg, i det minste i forhold til deltakelse. Ideen er at bedriften tjener på å framstå som miljøvennlig, ihvertfall i det lange løp. Mange forhold kan imidlertid bidra til at det kan være vanskelig for bransjen e.l å få slike ordninger til å fungere uten hjelp fra myndighetene. Frivillige eller forhandlede avtaler (FA) sorterer under denne gruppen. Dette er avtaler der myndighetene og representanter for f.eks en bransje eller en gruppe bedrifter inngår en avtale som spesifiserer miljøtiltak disse skal gjennomføre. Dette kan gå på ting foreningen forplikter seg til og/eller hva det enkelte medlem skal gjøre. I Norge har vi Levende Skog som er en sertifiseringsordning for skog. Dette er ikke en egentlig en FA fordi myndighetenes rolle er veldig begrenset. I oppgaven ser jeg prinsippielt på hvordan FA kan fungere som virkemiddel. Spesielt ser jeg på to problemstillinger: i) Hvilke kriterier som frivillige avtaler må oppfylle hvis disse skal egne seg som miljøvirkemiddel i skogbruket? ii) I hvilken grad disse kriteriene vil være oppfylt? Det første punktet besvares i stor grad i kapittel 3 og 4. Mens det andre punktet diskuteres løpende gjennom oppgaven og i kapittel 5. Man må se på FA i forhold til den rollen en vil at dette virkemiddelet skal ha. I oppgaven argumenterer jeg for at usikkerheten som er knyttet til resultatet av denne typen regulering gjør at den bør reserveres områder som ikke er så verdifulle. Dette understreker at en må se hele forvaltningen av skogbruket under ett. I oppgaven framstiller jeg forholdet mellom partene; myndighetene, miljøvernsiden og næringen (består av en skogeierforening og skogeier) som et sekvensielt spill med asymmetrisk informasjon. Jeg ser bort fra skjult informasjon (type), og konsentrerer meg om skjult handling, noe som gir rot til moralsk hasard. Partene forhandler fram og inngår en avtale. Deretter gir avtalens innhold resultatet: Om noen vil akseptere avtalen, og om de vil overholde den, hvis de deltar. Jeg deler opp spillet i tre enkeltspill: Forhandlingene, utføringen og kontrollspillet. Dette løses nedenfra og opp, med øye for at resultalet skal bli en god miljøavtale. Derfor begynner jeg med kontrollspillet som må være løst for at noen skal overholde avtalen. Deltakelsen blir bestemt av hvilke alternativer som finnes utenfor avtalen, og hvilken forventet nytte avtalen gir. Her ser jeg først på mulighetene for samarbeid, for så å analysere spillet i et prinsipal-agent-rammeverk. Til sist ser jeg mer uformelt på hvilke forhold som kommer inn i forhandlingene. Her kommer avtalen som helhet inn, sammen med forhold som kan bestemme ambisjonsnivået generelt. Her vil jeg særlig trekke fram miljøengasjementet hos kjøperne av virke (evt deres kunder igjen) og myndighetenes vilje til å føre en streng miljøpolitikk. Den største trusselen er nemlig at avtalen blir innholdsløs. Konklusjonen min på det siste spørsmålet avhenger veldig av hvilken verden en mener en lever i. Hvis alternativet er ingen reguleringer, og man har et kraftig markedspress, er det selvfølgelig en fordel for miljøet å få en slik avtale på beina. Frivillige avtaler kan også være en mulighet ellers også, ihvertfall som en midlertidig ordning. Man må imidlertid være på vakt, særlig når det gjelder hvordan miljømålene som settes fungerer i praksis, og at målene blir nådd i tilstrekkelig grad.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFrivillige avtaler som miljøvirkemiddel i skogbruketen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-08-07en_US
dc.creator.authorBlystad, Marteen_US
dc.subject.nsiVDP::210en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Blystad, Marte&rft.title=Frivillige avtaler som miljøvirkemiddel i skogbruket&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-3502en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo4684en_US
dc.contributor.supervisorEirik Romstaden_US
dc.identifier.bibsys021631743en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17278/1/blystad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata