Abstract
Sammendrag
Ingen annen pris jeg vet om er så mye omtalt som oljeprisen. I skrivende stund er oljeprisen på et historisk høyt nivå og dette har implikasjoner for utallige områder i verdenssamfunnet. Norge er et av de heldige landene i verden som tjener enormt på salg av olje. Statskassen fylles opp i stadig raskere tempo som følge av blant annet stigende oljepris. Det er imidlertid kunnskap som er den drivende faktoren bak Norges oljeeventyr.
Norges oljeressurser er lokalisert under havet og det gjør det mer utfordrende å drive oljeproduksjon, enn om oljen var funnet på land. Ny undervannsteknologi revolusjonerer produksjon av olje og gass på den dype havbunnen. Enorme investeringer i ny teknologi har gjort oljeproduksjon i Nordsjøen mulig og gjør også oljeproduksjon mulig i fremtiden.
FMC Technologies (FMC) er et av selskapene som tilbyr subsea-produkter til oljeselskapene, med blant annet ventilsystemer, eller ”juletrær” som de kalles, som spesialfelt. ”Juletrær” er undervannstrær (”subsea trees”) som monteres på havbunnen, der røret fra olje- og gasslommene kommer opp og tar imot strømmen av olje, gass, vann og sand. Dette føres videre til et separasjonsanlegg, som også ligger på havbunnen, for å skille ut oljen og gassen som skal sendes videre til havoverflaten.
Jeg har vært i kontakt med FMC Technologies. Formålet var å se om FMC hadde noen problemstillinger som trengte samfunnsøkonomisk analyse. Et område som FMC Technologies var opptatt av var hva som skjer i kontraktsituasjonen med et oljeselskap. Som et profittmaksimerende selskap, er FMC selvfølgelig opptatt av prisen de får for sine produkter.
Oljeselskapene ønsker produktene og tjenestene som FMC Technologies tilbyr. Den høye oljeprisen (eller den høye forventede oljeprisen) vil påvirke verdien av ”juletreet”. Når oljeprisen er høy, vil det lønne seg å hente ut mer olje fra reservoarene, og det er nettopp det som er noe av funksjonen til FMC sine ”juletrær”. Oljeproduksjon på havbunnen istedenfor på havoverflaten fører til at det er nødvendig med mindre trykk fra reservoaret for å føre oljen ut. Dette gjør at en kan hente ut mer olje når oljeproduksjonen foregår under vann. Utvinning av de ekstra prosentene med olje koster mye i form av utvikling av sofistikert teknologi, men så lenge oljeprisen er høy nok, er det likevel lønnsomt. Høy oljepris er med på å gjøre FMC sine høyteknologiske produkter mer verdt for oljeselskapet. Signaler jeg har fått fra FMC er at prisen på deres produkter ikke nødvendigvis stiger med oljeprisen. Dette har ledet meg til følgende problemstilling:
Er prisen på subsea-produkter fra FMC Technologies avhengig av oljeprisen, og eventuelt hvilke argumenter kan FMC Technologies bruke for å få en høyere pris?
For å komme frem til et svar på dette, tar jeg utgangspunkt i en modell fra Riordan og Sappington (1989). Jeg bruker denne modellen til å belyse problemstillingen jeg stilte ovenfor. Analysen min ser på hva som skjer med prisen som blir tilbudt FMC når verdien av ”juletreet” stiger, både under konkurranseforhold og ikke-konkurranseforhold.
Jeg diskuterer to faktorer som jeg antar påvirker verdien av juletreet:
• Kvaliteten på Forskning og Utvikling, og
• Størrelsen på oljeprisen
Oljeprisen antar jeg som eksogent gitt. Jeg kommer frem til at hvilken av disse to faktorene som teller mest for ”juletreets” verdi, har konsekvenser for FMC Technologies sin forhandlingsposisjon i kontraktsituasjonen med et oljeselskap. Ved å bruke Riordan og Sappington sin modell finner jeg ut at, under visse forhold, vil prisen på FMC sine subsea-produkter være konstant selv om verdien av ”juletreet” blir høyere som følge av høyere oljepris. Det er under konkurranseforhold, i den forstand at det eksisterer en alternativ leverandør som kan produsere ”juletrærne” dersom FMC sier nei til den prisen som oljeselskapet tilbyr, at dette skjer. Ved hjelp av samme modell viser jeg at FMC kan argumentere for at de skal få en høyere pris for sine subsea-produkter fordi verdien av ”juletreet” er avhengig av kvaliteten på forskningen. For å gi insentiver til god forskning burde oljeselskapet la prisen for ”juletrærne” være avhengig av verdien. Da vil FMC Technologies yte en optimal forsknings- og utviklingsinnsats. Dette fører til at sannsynligheten for at ”juletreet” får en høyere verdi blir større, og i modellen nyter da både FMC Technologies og oljeselskapet godt av det.