dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:53:44Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:53:44Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-02-23 | en_US |
dc.identifier.citation | Siedler, Christoph. Superbusser i Oslo. Masteroppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/17064 | |
dc.description.abstract | Superbusser, på engelsk omtalt som bus rapid transit (BRT), er et forholdsmessig nytt kollektivsystem som blir vurdert som et rimelig og effektivt transporttiltak både i utviklings- og i industriland. Siden det er forventet stor befolkningsvekst i regionen Oslo og Akershus, vil transportsektoren ha en stor betydning for samfunnet i framtiden. I denne sammenhengen viser jeg til målsettinger som den norske regjeringen har med hensyn til kollektivtrafikk og miljø. Jeg undersøker under hvilke premisser superbusser kan være én av løsningene for å imøtekomme utfordringene og analyserer om BRT kan være et kollektivtiltak som er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Systemet blir ofte sammenlignet med skinnegående løsninger. Jeg velger derfor å sammenligne superbussløsningen med et trikkealternativ. Jeg undersøker virkninger på grunnlag av en eksisterende busslinje. Linje 31 i Oslo regnes som Norges mest trafikkerte busslinje, og det kan være aktuelt å erstatte deler av strekningen med trikk. Den er dermed et eksempel på en avveining mellom skinnegående kollektivtransport (LRT – light rail transit) og kollektivtransport på veg.
Jeg bruker nyttekostnadsanalyse som et økonomisk verktøy for å analysere den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av begge prosjektene i forhold til et basisalternativ på grunnlag av dagens driftssystem. Den sentrale antakelsen i mine beregninger er imidlertid at passasjertallutviklingen er den samme i alle scenarioene (basisalternativet, BRT-løsningen og LRT-løsningen). Det har som konsekvens at tolkningen av mine funn er begrenset til effekter som selve systemene medfører (for eksempel færre kollektivkjøretøy i BRT- og LRT-alternativene enn i basisalternativet på grunn av større kapasiteter til BRT-busser og trikker). Effekter på kollektivandelen av total persontransport er dermed utelatt i analysen. Jeg beregner først nettonåverdien til hvert prosjekt under antakelsen om høye investeringskostnader og en lav kvoteprisbane. Deretter beregner jeg nettonåverdiene på grunnlag av en lavere diskonteringsrente for å illustrere konsekvensen av lavere avkastningskrav og en lavere prosjektrisiko. Til slutt foretar jeg beregninger basert på noe lavere investeringskostnader og en høy kvoteprisbane for å belyse betydningen til disse parameterne i avveiningen for eller imot et prosjekt. Utfallet er svært forskjellig og har til og med konsekvenser for lønnsomhetsvurderingen.
Begge transportalternativene er samfunnsøkonomisk ulønnsomme i den første beregningen under de antakelsene jeg gjør. I den andre beregningen er superbusskonseptet et samfunnsøkonomisk lønnsomt kollektivtiltak. Jeg viser likevel mulige effekter av en variasjon i forutsetningene i oppsummeringen. Resultater kan avvike fra mine dersom sentrale antakelser endres eller analysen utvides. | nor |
dc.description.abstract | Bus Rapid Transit (BRT) is a bus-based public-transport system. I do a cost-benefit analysis and compare this system to a Light Rail Transit (LRT) solution for the current bus line 31 (Snarøya - Grorud) in Oslo, Norway. Thesis language is Norwegian. | eng |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Superbusser i Oslo | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-04-26 | en_US |
dc.creator.author | Siedler, Christoph | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::210 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Siedler, Christoph&rft.title=Superbusser i Oslo&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-30587 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 151835 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Karine Nyborg, Bård Norheim | en_US |
dc.identifier.bibsys | 121311767 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17064/1/20111214xMasteroppgavexSiedler.pdf | |