Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:51:55Z
dc.date.available2013-03-12T09:51:55Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-03-14en_US
dc.identifier.citationZakariassen, Jørgen Ramberg. Mobilt Internett. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16964
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om det norske markedet for mobilt internett, hvor mobilt internett defineres som markedet for internettilgang med mobile enheter. Dette gjelder i hovedsak smarttelefoner med abonnement rettet mot datatrafikk, og bærbare PCer med mobilt bredbåndabonnement. Disse to enhetene med tilhørende abonnement bruker mobilnettet (3G+) for å få tilgang til internett, og har de siste par årene opplevd en voldsom etterspørselsvekst. Samtidig som etterspørselen etter disse produktene stiger, opplever aktørene i markedet redusert marginalinntekt på de tradisjonelle produktene som tale og meldinger (SMS). Hvis utviklingen holder stand er det rimelig å anta at datatrafikken om få år vil utgjøre størsteparten av leverandørenes inntektskilde. Problemstillingen jeg har valgt for oppgaven er å forsøke å belyse enkelte av utfordringene som følge av disse endringene, ved hjelp av økonomisk teori. Det er da naturlig å se på markedets oppbygning og prisstruktur i dagens situasjon. Oppgaven er bygd opp slik: I kapittel 2 beskriver jeg markedet for mobilt internett. Jeg ser på historien til mobilnettet fra tidlig NMT-alder frem til i dag. Videre ser jeg på utvikingen av teknologiene som førte frem til dagens situasjon. I neste delkapittel ser jeg på mobilt internett og veksten i etterspørselen av mobildata. Jeg presenterer prognoser over fortsatt vekst og prøver å forklare veksten ut fra tre elementer; attraktive smarttelefoner1, sosiale nettverk og nye mobile tjenester. Til slutt i kapittelet ser jeg på endringene som den økte etterspørselen etter mobildata fører med seg, og hvordan dette igjen påvirker operatørenes inntekter. Jeg oppsummerer med at data til mobile enheter ser ut til å bli dagens mobiloperatørers hovedprodukt i nær fremtid. I kapittel 3 presenterer jeg relevant økonomisk teori for å kunne forstå markedet bedre. Først beskriver jeg de mest aktuelle prisstrukturene for markedet for mobilt internett, som til slutt illustreres i en figur. Videre i kapittelet ser jeg nærmere på teorien om prisdiskriminering. Jeg benytter teorien til Varian (1989) og Tirole (1988) til å se på monopoltilfellet med første og andregrads prisdiskriminering, samt en generell beskrivelse. Jeg trekker inn konkurranse under andregrads prisdiskriminering ved hjelp av teorien til Stole (2008). Der jeg forsøker å svare på hvilke effekter konkurransen har på prisdiskriminering. Deretter ser jeg på tredjegrads prisdiskriminering og benytter Holmes artikkel fra 1989 om konkurranse i et symmetrisk oligopol. Siste del av kapittel 3 handler om lojalitetsskapende mekanismer og innlåsningsmekanismer, med fokus på teorien om byttekostnader og søkekostnader. Jeg bruker Klemperers (1995) teori, som oppsummert sier at, alt annet likt, vil et marked med byttekostnader ha en høyere pris enn et marked uten byttekostnader. Underveis i kapittel 3 henter jeg eksempler fra markedet for mobilt internett. Siste kapittel (4) i oppgaven diskuteres hva vi observerer av prisstrukturer i markedet, i lys av teorien presentert i kapittel 3. Det ble klart at prisdiskriminering av andre grad ble benyttet i stor grad. Aktørene prøver å treffe flest mulige konsumenter i et heterogent segmentert marked, ved å tilby et sett med kontrakter/abonnementer. Konsumentene velger deretter ut fra betalingsvillighet, preferanser, byttekostnader osv. Dette blir for mange elementer å diskutere samtidig, derfor deles kapittel 4 i tre etter de ulike teoriene tidligere gjenomgått; prisdiskriminering, prisstrukturer og byttekostnader. Noen klar konklusjon kan ikke trekkes ut fra diskusjonen, men det er rimelig å tro at ikke markedet vil endres i veldig stor grad i fremtiden. Fra mobiltelefonen ble introdusert på begynnelsen av 90-tallet har operatørene opplevd en kontinuerlig vekst i antall nye abonnenter. Siden det finnes flere mobilabonnenter enn mennesker i dagens Norge, er det naturlig at denne veksten har stoppet opp. Dette gir helt nye utfordringer for mobiloperatørene, der de må hovedsakelig konkurrere om kunde seg i mellom. En annen utfordring for mobiloperatørene blir å finne riktige prisings- og forretningsmodeller når de går over fra å selge ett produkt til et annet (tale til data).nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMobilt Internett : Prisdiskriminering, prisstrukturer og byttekostnader i markedet for mobilt internett.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-08-09en_US
dc.creator.authorZakariassen, Jørgen Rambergen_US
dc.subject.nsiVDP::210en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Zakariassen, Jørgen Ramberg&rft.title=Mobilt Internett&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27295en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo113295en_US
dc.contributor.supervisorNils-Henrik von der Fehren_US
dc.identifier.bibsys113892438en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16964/1/Masteroppgavex-xJxrgenxZakariassen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata