Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:47:09Z
dc.date.available2013-03-12T09:47:09Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-08en_US
dc.identifier.citationUlven, Katina. World of warcraft. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16842
dc.description.abstractDette er en oppgave som omhandler hvordan sosiale relasjoner konstitueres i cyberspace, med hovedfokus på kroppsliggjorte handlinger og språklige uttrykk. Feltarbeidet er utført i onlinespillet World of Warcraft, et spill som går under betegnelsen massive multiplayer online roleplaying games (MMORPG). Gjennom deltagende observasjon der jeg blant annet har sloss mot drager og andre monstre, og side ved side sammen med et titalls ”avatarer”, har jeg fått innblikk i en maskulin kultur som verdsetter fellesskapsfølelse, humor, vennlighet, vennskap, konkurranse og lojalitet. Informantene mine er de som omtales som ”hardcore gamere”, fordi de anvender mesteparten av sin fritid i World of Warcrafts verden, enkelte opptil 70 timer i uken. Men fremfor å vektlegge spillavhengighet, som disse spillerne så ensidig blir femstilt gjennom i media, så handler denne oppgaven om hvordan disse mennene skaper fellesskapsfølelser på tvers av nasjonaliteter og store geografiske avstander. Hele oppgaven bør derfor leses som en iboende kritikk til de som hevder ”virtuelle verdener” er et isolerende fenomen. Oppgaven stiller også spørsmål om hvorvidt det kan sies at menneskene nå står foran en ”farlig” teknologisk utvikling som går ut over våre sosiale liv. Er vi virkelig blitt et produkt av en teknologisk determinisme?nor
dc.description.abstractThis project deal with how social relations are constituted in cyberspace, with main focus on bodily production and language expression. The fieldwork was carried out in the online game World of Warcraft, a game which goes under the label Massive Multiplayer Online Roleplaying Games (MMORPG). Through participated observation have I fought dragons and other beasts. And side by side with other “avatars”, did I get insight into a masculine culture, who values fellowship, humor, friendliness, competition and loyalty. My informants carries the name “hardcore gamers” because they spend almost all their spare time in this virtual world, some of they up to 70 hours per week. Instead of writing about game addiction, which is the common topic related to MMORPG, this text deal with how the men constitute a sense of community, despite different nationality and big geographical distance. The paper examine whether the humans now front a “dangerous” technological development which affect our social lives. Are we really a product of technological determinism?eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleWorld of warcraft : en analyse av online sosialitet og kroppslige praksiseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-28en_US
dc.creator.authorUlven, Katinaen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ulven, Katina&rft.title=World of warcraft&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22951en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92622en_US
dc.contributor.supervisorGro B. Weenen_US
dc.identifier.bibsys093097212en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16842/3/katinaswow.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata