Abstract
Denne masteroppgaven presenterer og analyserer den svært omstridte fellingen av urskog i den australske øy-staten Tasmania. Avhandlingen er basert på materiale som ble samlet på feltarbeid i perioden fra januar til juli 2008.
Avhandlingen søker å avdekke årsaker til at de tasmanske skogspraksisene er så omstridt, i tillegg til å undersøke hvilke strategier og teknikker som anvendes av miljøbevegelsen og skogsindustrien når de argumenterer for sine respektive synspunkter. Det blir funnet at konflikten utfolder seg på mange plan og omfatter ikke bare politiske, økonomiske og kulturelle parametere. Også emosjonelle og sågar eksistensielle dimensjoner berøres og flettes inn i samhandlingene.
Ved å engasjere de symbolske praksisene i en dialog, kommer jeg fram til en erkjennelse av at aktørene i den tasmanske skogsdebatten konstruerer og forfekter visse fremstillinger av naturen ved retoriske virkemidler. Dette blir gjort slik at noen måter å forholde seg til naturen på blir favorisert, undertiden som andre relasjoner mellom natur og samfunn undergraves. Ved bruk av metaforiske assosiasjoner og oppskaleringsprosesser, knyttes konflikten til følelsesladede og normative narrativer av både religiøs og kulturell art.
This thesis presents and analyzes the highly contentious issue of old-growth forest logging in the Australian island state Tasmania. The thesis is based on material collected through a fieldwork conducted with an environmental organization in Tasmania between January and July 2008.
The main objectives of this thesis is to uncover why the forest practices in Tasmania are so fiercely contested, and to explore the strategies and the techniques employed by the environmental movement and the forest industry in their respective argumentations. The dispute is discovered to comprise a nexus of intertwined dimensions: political, economic, cultural, emotional and existential dimensions come together and interact in complex ways.
Through a discussion of the elaborate use of symbols, which I argue is pervasive in the Tasmanian environmental conflict; I find that nature is rhetorically constructed in ways that support certain forms of interactions between nature and society. Through metaphorical associations and processes of rescaling, connections are evoked between the Tasmanian forest dispute and highly moral narratives of both a religious and a cultural kind.