Abstract
Sammendrag Bente Bryhn
Denne oppgaven handler om gravide norsk-pakistanske og norsk-vietnamesiske kvinner og deres møte med helsevesen, eget sosialt nettverk og familie i svangerskapet og hva slags opplevelser kvinnen har med kunnskapsoverføring og følelsesmessig støtte. På hvilken måte virker de ulike innspillene kvinnene får på hennes erfaring av svangerskap og barseltid? Og hvordan kan hennes praksis forståes i lys av de ulike kunnskapssystemer hun møter og får innblikk i?
I oppgaven beskrives konteksten for møtene som er kvinnenes migrasjonshistorier og familierelasjon og jordmødrenes bilde av de ikke-vestlige kvinnene. Kunnskap, råd og omsorg settes inn i en kontekst som tilhørende ulike kunnskapssystemer. Jeg ser på hvilke kunnskapssystemer som har størst betydning for kvinnene. Er det snakk om autoritativ kunnskap (Jordan 1993) og kunnskapssystemer som er hierarkisk ordnet?
Jordmødrene i svangerskapsomsorgen representerer det biomedisinske kunnskapssystemet som er great tradition (Redfield 1956). På den andre siden har vi andre medisinske kunnskapssystemer med bakgrunn i Vietnam og Pakistan, som i møte med det vitenskapelige baserte biomedisinske kunnskapssystemet representerer little tradition Kvinnene får råd og innspill fra familie delvis basert på folkemedisinske modeller, og forholder seg pragmatisk til ulike innspill. I sin praksis inkorporerer kvinnene både den biomedisinske og de folkelige kunnskapsmodellene, og ser ikke disse som gjensidig utelukkende. Imidlertid representerer det biomedisinske kunnskapssystemet autoritativ kunnskap i møtene mellom kvinnene og jordmødrene. Kvinnene er svært positive til å etterkomme innspill de får fra helsevesenet, og selv om de til dels både inkorporerer råd fra ulike kunnskapssystemer, sees ikke dette som en konflikt, og den særstilling og status biomedisinen har bekreftes gjennom kvinnenes og jordmødrenes fortelling og praksis.
Informantene består i hovedsak av jordmødre i svangerskapsomsorgen og de gravide kvinnene. Familiemedlemmenes betydning og innspill kommer til syne i oppgaven gjennom kvinnenes og jordmødrenes tolkninger og narrativer. På denne måten illustrerer oppgaven også en dialog mellom jordmødrene og kvinnene slik de selv forteller meg om det, og deres forståelse og fortolkninger av råd, påvirkning og omsorg.