Abstract
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg unge gutter, internettbruk og relasjonsbygging. Det utforskes hvordan unge gutter konstituerer relasjoner og fellesskap online, med hovedvekt på spilldeltagelse i online-spillet World of Warcraft og nettsamfunnet Facebook. Oppgaven baserer seg på et 6 måneders feltarbeid utført i Norge, Oslo våren 2007.
Online-verdenen er en del av den sosiale virkelighet for de fleste mennesker i dag, og derfor en viktig sosial arena. I oppgaven tar jeg utgangspunkt i nevnte nettarenaer for å se hvordan ideer om vennskap videreføres i online settinger, og hvordan relasjoner konstitueres blant unge datainteresserte gutter. Ved å se på relasjonsdannelse i det fysiske rom i et bokollektiv og på datapartyet The Gathering på Hamar viser jeg hvordan online vennskap videreføres i det fysiske rom. Internett er slik jeg ser det en forlengelse av den verden vi lever i og ikke en egen verden i seg selv. Konstituering av relasjoner og fellesskap fremstår online som en duplisert versjon av den fysisk erfarte verdenen.