Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-19T11:02:00Z
dc.date.available2013-09-19T11:02:00Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-09en_US
dc.identifier.citationDybvik, Lise Torvanger. En lizye lo lepase, en lizye lo lavenir. Et øye til fortiden, et øye til fremtiden.. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16756
dc.description.abstractEn lizye lo lepase, en lizye lo lavenir. Et øye til fortiden, et øye til fremtiden; Seychellois selvbilde i en transnasjonal verden. Jeg beskriver i denne oppgaven hvordan seychellois selvbilde formes i møte med resten av verden gjennom media, forbruk og mobilitet; hvordan seychellois selvbilde konstitueres relasjonelt i et transnasjonalt perspektiv. Seychellois bor i paradiset, men mangler varer. Det er et land hvor det er økt velstand, høye levekostnader, lave lønninger og begrensede alternativer i arbeidsmarkedet. Det er ikke lenger en kontrollerende elite som sitter med makten over informasjon om verden utenifra. Seychellois får daglig et bilde av en større verden som de selv må fortolke, forkaste eller inkorporere i sitt liv. Ved hjelp av dette bilde og andres historier danner de seg en bredere forståelse av seg selv i motsetning til noe annet. De sammenligner seg med naboene og ønsker seg like stort hus som dem. De sammenligner seg med Europa og føler at de ikke når helt opp. De opplever en subjektiv fattigdom på et sted hvor objektiv fattigdom ikke nødvendigvis kan måles. Seychellois sammenligner seg med Afrika og føler seg rike. De ser seg i samsvar med andre kreoler og fremstår som en gruppe. Ved å se og høre om vold og elendighet fra en annen verden føler de seg trygge og isolerte på en god måte. De blir sinte og leie når de ikke får fatt i de materielle godene som de ser er lettere tilgjengelig for andre. Noen drømmer om kjøpesentre mens andre drømmer om reiser til andre land for å få tak i de ekte varene. Seychellois sammenligner seg med hverandre og ønsker seg det de andre har. Tydelige statussymboler er det å ha hus, bil, utdannelse og det å kunne reise. Men innenfor forskjellige grupperinger er det distinksjoner. Er det noen som har ”alt”, men oppfører seg feil, kan han/hun miste sin status innad i gruppen. Vesker byttes ut med plastposer fra flyplasser for å vise hvor og at man har reist. Husene blir stadig større og reisemålene blir utvidet. Reisene bidrar til flere historier, sammenligninger og forestilte verdener. Reisene, sammen med en utvidet bruk av internett, er med på å holde sammen familier som er spredt rundt i verden. De kommuniserer over nettet og holder hverandre oppdatert og sprer et bilde av Seychellene som paradiset, en slags personlig og kulturell markedsføring. Shopping er en stor del av livet deres, men vareutvalget er lite. De som ikke får fatt i det de trenger og/eller drømmer om, kan oppleve misnøye og få et lavt selvbilde.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn lizye lo lepase, en lizye lo lavenir. Et øye til fortiden, et øye til fremtiden. : Seychellois selvbilde i en transnasjonal verdenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-13en_US
dc.creator.authorDybvik, Lise Torvangeren_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dybvik, Lise Torvanger&rft.title=En lizye lo lepase, en lizye lo lavenir. Et øye til fortiden, et øye til fremtiden.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19337en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo74776en_US
dc.contributor.supervisorThomas Hylland Eriksenen_US
dc.identifier.bibsys081068514en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16756/2/Dybvik_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata