dc.description.abstract | Min nysgjerrighet på kvinner med innvandrerbakgrunn ble vekket da jeg jobbet i helsevesenet, og det var for meg en selvfølge å velge dette feltet da jeg noen år senere tok fatt på sosialantropologi hovedfag. Selve avgrensingen til temaet for oppgaven føltes likevel vrien, for i utgangspunktet var det mye jeg kunne ha tenkt meg å forske på. Universet ble imidlertid begrenset til å omfatte kvinner med pakistansk bakgrunn, der halvparten er født i Pakistan og halvparten er født i Norge.
Mine informanter kan sies å være en minoritet i minoriteten. Alle har mer eller mindre høyere utdannelse, alle har en urban oppvekst og alle er tilsynelatende godt integrert i det norske samfunnet. I mine øyne er de ti flerkulturelle kvinner som langt på vei har klart å nå de mål de har satt seg. I løpet av et knapt år har jeg hatt gjentatte samtaler med samtlige, og de har gitt meg et innblikk i sin hverdag. Vi har snakket om hva det vil si å være flerkulturell i Norge, hvilke forventninger de blir stilt overfor og hvor tilfeldige eller strategiske deres valg har vært opp gjennom årene. De ønsker alle - riktignok mer og mindre - å ta vare på en del av foreldrenes tradisjoner, og i så henseende skildrer de fordeler og ulemper ved det å tilhøre en minoritet. Synspunkter rundt hvorvidt de føler seg mest som pakistaner, som muslim eller som en vanlig norsk borger er belyst, og også deres ønske om å bli sett på som et individ framfor representant for en homogen gruppe.
Intervjuene har gitt et mer nyansert bilde på hva det vil si å være pakistansk og norskpakistansk kvinne i dagens Norge, enn det mediene og en del forskningsrapporter har vist. Det å være flerkulturell fører ikke nødvendigvis til noen identitetskrise, og som det kommer fram i oppgaven, ser de fleste av mine informanter på sin pakistanske 'arv' som et pluss. Med hensyn til religiøs tro, så er nesten alle muslimer. I motsetning til hva mange later til å tro, er ikke dèt en overskyggende faktor, i forhold til hva de kan og ikke kan foreta seg her i livet. Naturligvis er det store variasjoner, men det er mye som tyder på at de tolker islam på sin egen måte.
Alle intervjuene ble tatt opp på bånd, og sitatene er derfor i stor grad gjengitt ordrett. | nor |