Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:44:46Z
dc.date.available2013-03-12T09:44:46Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-21en_US
dc.identifier.citationHoem, Vibeke. Komplekse handlingsrom. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16708
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven handler om norsk-tyrkiske og norsk-pakistanske jenters valg av høyere utdannelse og studiehverdag i Oslo. Temaet er hvordan de, som alle er i aldersgruppen mellom 18 og 30 år, forholder seg til handlingsrommet mellom foreldregenerasjonens kollektive tradisjoner og individuelle ønsker. Oppgaven baserer seg på et seks måneders feltarbeid med utgangspunkt i tre organisasjoner: Pakistansk Studentersamfunn (PSS), Muslimsk Studentsamfunn (MSS) og Norges Tyrkiske Ungdomsforening (NTGD). For å få frem kompleksiteten i valgene har jeg sammenlignet både mellom og innad i organisasjonene. I denne oppgaven argumenterer jeg for at informantenes handlingsrom både kan utvides og begrenses gjennom sosial praksis (Ortner 1996). Foreldrenes bakgrunn og deres migrasjonshistorie er viktig for informantenes valg av høyere utdannelse. For å vise dette har jeg benyttet meg av Bourdieus (1986, 1995) kapitalformer. Siden den sosiale kapitalen vektlegges fremfor den kulturelle kapitalen, viser det en mobilitet mellom generasjonene. Denne mobiliteten samt status er med på å opprettholde et emisk skille mellom tradisjonelle og utradisjonelle studievalg som jeg har relatert til Bourdieus begrep om sosialt felt. Mens foreldrene anser dette som et enten-eller-valg, utfordrer informantene dette skillet ved forhandling. For å forstå Ortners spillteori ytterligere har jeg sett på hvilke spill som foregår samtidig. At jenter i større grad enn gutter oppmuntres til høyere utdannelse har jeg relatert til kjønnsroller i oppveksten. Høyere utdannelse er ett av spillene som er med på å utfordre og utvide grensene for gender games. Dette kommer til syne ved at utdannelse kan fungere som en utsettelse for ekteskapsinngåelse. Samtidig oppfattes ikke mine informanter som voksne og selvstendige før de er gift, noe som påvirker deres handlingsrom i studiehverdagen. Dette kommer frem ved hvordan rykter og status virker regulerende på deres individuelle handlinger. Ved å forholde seg aktivt til disse strukturene kan deres handlingsrom både utvides og begrenses. Dette viser hvordan intensiteten og innsatsen er stor i spillene og kan føre til at informantenes valg får ulike konsekvenser. Sist, men ikke minst, kan informantenes strategiske valg føre til en endring. Dette tar jeg opp i avslutningskapittelet under tittelen ”Fremtidens stjerner?”.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKomplekse handlingsrom : en studie av norsk-pakistanske og norsk-tyrkiske jenters valg av høyere utdannelse og studiehverdag i Osloen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-12en_US
dc.creator.authorHoem, Vibekeen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hoem, Vibeke&rft.title=Komplekse handlingsrom&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16418en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo60349en_US
dc.contributor.supervisorAnne Waldrop og Therese Sandrupen_US
dc.identifier.bibsys071456783en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16708/1/MasteroppgaveVibekeHoem.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata