Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:44:04Z
dc.date.available2013-03-12T09:44:04Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-03-01en_US
dc.identifier.citationMoe, Ane. Etikk og estetikk . Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16649
dc.description.abstractDet empiriske feltet er to kunstinstitusjoner i Norge – Kunstsenteret og Museet. Samhandlingen mellom institusjonenes ansatte er fokus for analyse. Prosjektet føyer seg til en trend innen museumsantropologi, der det har blitt en dreining fra studiet av materialitet til studiet av sosiale relasjoner. Mary Douglas teoretisk perspektiv vektlegger en spesifikk kognitiv stil og et trossystem som skaper en kollektiv identitet (Vike 2003). Dette kaller jeg tankesett. I kunstfeltet danner det kunstfaglige tankesettet basis for klassifikasjon, med det følger konvensjoner som hviler på en bestemt type arbeidsdeling, et begrepsapparat, og det genererer en viss type praksis. Sentralt for det kunstfaglige tankesettet er distinksjon mellom kunstobjektene og andre kategorier av objekter. Kunstobjektet ses på som hellig, og det er høyt skattet. Kunstinstitusjonens ansatte forvalter kunstobjektene i samlingen, og de arrangerer utstilliger med bilder fra denne og visuell samtidskunst. Det kunstfaglige tankesettet dominerer i kunstfeltet, men det finnes også et annet; det økonomiske. Fordi det økonomiske tankesettet ikke tillegger kunstobjektene samme verdi som det kunstfaglige, oppstår det et spenningsforhold mellom de to disiplinene. Forhandlingen om hvilken verdi som er betydningsfull i feltet blant kunstfaglige- og økonomisk-administrative ansatte, er viktig i min problemstilling. Jeg bruker Bourdieus kapitalformer for å betegne verdi. Mellom kunsten og økonomien er det et avhengighetsforhold. På samme tid som kunsten må forholder seg til økonomien, så må den beskyttes fra den for å unngå å bli profanisert. Derfor er opprettholdelsen av de symbolske grensene mellom de to disiplinene viktige. For å beskrive forholdet mellom kunst og økonomi har jeg brukt sfærebegrepet ( Barth (1967) og Bloch og Parry (1998)). Innen samme økonomiske system, her kunstfeltet, finnes to sfærer med ulikt innhold i verdi og langsiktighet, transaksjoner mellom sfærene er knyttet til moralitet. Ved transaksjoner er det viktig å overoppholde det hierarkiske forholdet mellom sfærene, da betegnes handlingen som ren (Douglas 1997). Dersom det skjer transaksjoner mellom de to sfærene utenom legitime kanaler skapes uorden i kulturens klassifiseringssystemet. Handlingen betegnes uren (Douglas 1997).nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEtikk og estetikk : en komparativ analyse av verdivalg ved to norske kunstinstitusjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-06en_US
dc.creator.authorMoe, Aneen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Moe, Ane&rft.title=Etikk og estetikk &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16903en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo53808en_US
dc.contributor.supervisorHalvard Vikeen_US
dc.identifier.bibsys071609040en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16649/1/AneMoeHovedfagsoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata