Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:46:25Z
dc.date.available2013-03-12T09:46:25Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-02-28en_US
dc.identifier.citationNordvik, Ragnhild Therese Valverde. Å leve på kanten. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16630
dc.description.abstractDenne avhandlingen handler om ungdomsgjengen Los Jodis som holder til i El Alto by i Bolivia. Gjengen har rundt hundre medlemmer av begge kjønn. Medlemmene er inndelt i tre undergrupper, og jeg har hovedsakelig oppholdt meg hos den ene av disse gruppene. I avhandlingen ser jeg nærmere på hvordan gjengen konstrueres som fellesskap, og hvordan gjengen er arena for utøving av kjønnsidentiteter og gjengidentitet. Ved å bruke Anthony Cohens (1985) teori om fellesskap (community) argumenterer jeg i denne avhandlingen for at gjengidentiteten blir så sterk hos medlemmene av Los Jodis fordi grensene rundt gjengen blir aktivert kontinuerlig, spesielt i forhold til den rivaliserende gjengen. Gjengidentiteten hos Los Jodis knyttes til praksis, nærmere bestemt til å gjøre joda (lage kødd). Å gjøre joda er en samlebetegnelse på en rekke gjengrelaterte aktiviteter som i størst grad knyttes til slåsskamper med rivaliserende gjenger. Å gjøre joda er avgjørende for gjengens eksistens: Somos Jodis porque hacemos joda (Vi er Jodis fordi vi lager kødd). Identitet handler i følge Richard Jenkins (2004) om både intern og ekstern identifisering, og gjennom vektlegging av likhet og ulikhet. Samtidig som gjengfellesskapet konstrueres og forsterkes gjennom en vektlegging av ulikhet i konflikten med rivaliserende gjenger, konstrueres også gjengidentiteten til Los Jodis gjennom bruk av symbolikk knyttet til forestillinger om familie og slektskap i Andes. Da framstilles gjengidentiteten som tilnærmet primær identitet og noe som ligger inne i hver enkelt: Ser Jodi está en tú corazón (Å være Jodi ligger i hjertet ditt). Denne tosidige identitetskonstruksjonen er sentral for å forstå relasjonen mellom kjønnsidentitet og gjengidentitet. Gjengens idealer henger tett sammen med maskuline idealer slik disse framstår i det bolivianske militæret, som alle guttene er innom for å avtjene verneplikten. Gjengidentiteten knyttes i stor grad til den maskuline identiteten, og guttene kan sies å være markører for gjengen. Jentene har en mer ambivalent rolle i gjengen og kan i større grad bevege seg mellom gjengene og være venner og kjærester med gutter fra andre gjenger.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ leve på kanten : fellesskap og identitet i en ungdomsgjeng i El Alto, Boliviaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-29en_US
dc.creator.authorNordvik, Ragnhild Therese Valverdeen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nordvik, Ragnhild Therese Valverde&rft.title=Å leve på kanten&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16132en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo53708en_US
dc.contributor.supervisorSarah Lunden_US
dc.identifier.bibsys071363173en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16630/1/RagnhildxNordvik.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata