Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:47:46Z
dc.date.available2013-03-12T09:47:46Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-12-01en_US
dc.identifier.citationHolmen, Torkel. Taarab. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16593
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om musikkgenren taarab. Feltarbeidet som oppgaven bygger på ble gjennomført i Zanzibar Town. Taarab antas å ha oppstått langs kysten av Øst-Afrika på slutten av 1800-tallet. Mange av mine informanter hevdet at det var nettopp i Zanzibar Town dette skjedde. Zanzibar Town har i de siste to århundrene vært en av de mest innflytelsesrike og kosmopolitiske byene langs kysten av Øst-Afrika. Frivillig migrasjon så vel som slaveri har bidratt til befolkningssammensetningen. I dagens Zanzibar Town lever det mennesker som hevder å ha bakgrunn fra en rekke ulike steder. Et av formålene med denne oppgaven er å vise hva dette har hatt å si for fremveksten og utviklingen av taarab. Det som særlig syntes å oppta mange av mine informanter var de seneste tiårenes utvikling innen genren. Mange grupper, særlig fra fastlandet, begynte på begynnelsen av 1990-tallet å benytte seg av flere elektriske instrumenter og høyere lydvolum enn det som hadde vært vanlig til da. I tillegg baserte mange av disse gruppene sangene sine på rytmer fra ulike ngoma, tradisjonell trommebasert dansemusikk. Slike rytmer var nye innenfor en taarab-sammenheng. Et annet omdiskutert tema var det mange mente var en økende grad av vulgær og obskøn språkbruk innenfor nyere taarab-lyrikk. Som jeg skal vise, var mange av mine informanter negative til utviklingen innen musikkgenren, men det fantes også de som mente det motsatte. Under feltarbeidet fikk jeg inntrykk av at taarab syntes å engasjere folk i Zanzibar Town i langt større grad enn annen musikk. Et av de viktigste formålene med oppgaven blir å forklare hvorfor. I den sammenheng vil jeg trekke frem at diskursen omkring hva taarab innebærer, berører temaer som forskjeller mellom kjønn, ulike avstamningsgrupper og sosiale klasser i Zanzibar Town. Jeg vil vise hvordan musikk kan brukes som et middel i en streben etter å utjevne ulikheter, eller tvert i mot; for å markere eller til og med forsterke slike.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectTrommebasertdansemusikken_US
dc.subjectsosialeklasseren_US
dc.titleTaarab : en studie av musikk og sosial differensiering i Zanzibar Townen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-12-12en_US
dc.creator.authorHolmen, Torkelen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holmen, Torkel&rft.title=Taarab&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13838en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo49852en_US
dc.identifier.bibsys061988421en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata