dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:49:41Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:49:41Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-08-24 | en_US |
dc.identifier.citation | Skjerpe, Olav. Sosiale, politiske og religiøse endringer og konsekvenser for identitetskonstruksjon blant Akha i Thailand og Kina . Masteroppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/16552 | |
dc.description.abstract | En masteroppgave skrevet av Olav Skjerpe
Denne oppgaven ser nærmere på sosiale, politiske og religiøse endringer som den etniske minoriteten
Akha i Sørøst-Asia er gjenstand for, og hva disse endringsprosessene betyr for
identitetskonstruksjon og hva det kan bety å være Akha .
Endringer er ikke på langt nær noe nytt for Akha-samfunnet. Oppgaven argumenterer derimot
for at endringer alltid har vært en sentral del av Akhas historie. Det er derfor ikke snakk om
en isolert etnisk gruppe som nå i møte med moderniteten - må snu opp ned på sin etniske
identitet. Det er ikke nødvendigvis slik at endringer fører til svekkelse av etnisk identitet.
Feltarbeidet som denne oppgaven bygger på ble utført i Thailand og Kina over totalt fem
måneder. Metoden for innsamling av data var deltakende observasjon og noen mer formelle intervjuer.
Hovedfokuset igjenom oppgaven er på tre landsbyer i den nordlige provinsen Chiang Rai i
Thailand.
Oppgaven festes ikke til en bestemt skole eller en bestemt teori men har en teoretisk
dialektisk tilnærming som vektlegger både sosiale og kulturelle aspekter ved etnisitet. Det er ikke
nødvendig å insistere på at medlemmer av etniske grupper deler en total assemblage of cultural
traits (jfr. Barth 1969) selv om den etniske gruppen blir betraktet som en kulturbærende enhet med
noe kulturelt med som et definerende trekk. Det er heller etnisk identitet i seg selv som sørger for
det definerende kulturelle trekket ved etniske grupper. Opprinnelsen og bakgrunnen til individer
er ikke kommunisert genetisk eller på en eller annen mystisk måte, men kommunisert og konstant
omgjort i kulturelle uttrykk slik som myter, religiøsitet, ritualer, slektshistorier og legender.
Disse kulturelle uttrykkene eller symbolske formuleringer av etnisk identet gir individet meninger
som gjør forhold mellom etniske grupper meningsfulle. Disse kulturelle uttrykkene av etnisk
identitet og ikke en vilkårlig liste av kulturelle trekk kan sørge for en etnisk gruppes kulturelle
særegenhet. En adekvat tilnærming til etnisitet må ta med både de kulturelle og de sosiale dimensjonene
ved etnisitet. Tilnærmingen må inkludere både å se på etnisitet som en form for sosial organisasjon
som kan fungere for bestemte sosiale interesser og mål og å se på etnisitet som å bestå av en kulturell
arv med de kulturelle formuleringene om f.eks. avstamning som individer kan vise til i sin konstruksjon
av identitet.
Oppgaven analyserer forskjeller mellom situasjonen for Akha i Kina og i Thailand, hvor
Akha av myndighetene blir betraktet på helt ulike måter. Videre viser oppgaven at unge informanter
som jobber som migrantarbeidere i byene har mulighet til å endre tilskrevet etnisk kategori, men
som heller forsøker å bosette seg i nærheten av andre Akha og å danne etniske nettverk i de nye omgivelsene.
For den stadig voksense turistindustrien i Nord-Thailand har Akha blitt selve symbolet
i populære forestillinger om de autentiske fjellstammene .
En stor del av oppgaven hander om religiøs praksis og endring. Kristen misjon og tilslutning
og buddhistisk misjon og tilslutning blant Akha blir gjort rede for, og det argumenteres for at
buddhisme i liten grad blir valgt som religiøs tilslutning fordi den assosiseres med den thailandske
majoritets-befolkningen, mens kristendom i stor grad blir valgt som religiøs tilslutning fordi den kan
styrke de etniske grensene og bekytte en særegen identitet som Akha. Det empiriske materialet viser
allikevel at det ofte ikke er appelen til kristendom som motiverer konvertering men trekk ved religionen
som forlates. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Sosiale, politiske og religiøse endringer og konsekvenser for identitetskonstruksjon blant Akha i Thailand og Kina : - å være Akha er å bære Akha | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-09-08 | en_US |
dc.creator.author | Skjerpe, Olav | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::250 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skjerpe, Olav&rft.title=Sosiale, politiske og religiøse endringer og konsekvenser for identitetskonstruksjon blant Akha i Thailand og Kina &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-12929 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 43587 | en_US |
dc.identifier.bibsys | 061338281 | en_US |