Abstract
Denne oppgaven handler om introduksjonsloven, som er et av de seneste integreringstiltak den norske stat har iverksatt, og er basert på feltarbeid på to voksenopplæringssentre i henholdsvis en Østfoldby og en bydel i Oslo våren 2005. Jeg har hatt spesielt fokus på introduksjonsprogrammet, som loven iverksetter, i forhold til integreringsproblematikk, statens rolle og deltagernes erfaringer.
En av mine hovedinteresser har vært å se hvordan et slikt integreringstiltak fungerer i praksis. Jeg har vært opptatt av den lokale utformingen av introduksjonsprogrammet og behandlet ansatte og deltagere der som aktører med muligheter for påvirkning. Jeg har sett de ansattes arbeidssituasjon i relasjon til velferdsstatsproblematikk. De ansatte føler at de har et overveldende ansvar som overskrider deres kapasitet, og dette setter dem i en rekke dilemmaer. Hvordan de ansatte velger å løse disse dilemmaene, får igjen betydning for deltagernes utbytte av programmet.
Videre har jeg sett på relasjonen mellom ansatte og elever på ordningen ut fra et maktperspektiv. Med utgangspunkt i et ujevnt maktforhold, der representanter for majoriteten setter premissene for samhandlingen, har jeg tatt for meg hvilke konsekvenser det får for deltagerne. Mine funn viser en tendens til at deltagernes erfaring, spesielt innen arbeid og utdanning, får lite anerkjennelse. Det kan sees som et resultat både av måten ansatte med sin autonomi og staten med sine byråkratiske rutiner, behandler annerledeshet på. I forlengelsen av dette viser jeg at det norske ofte blir et sentralt element i det som formidles gjennom deltagernes klasseundervisning. Med et slikt utgangspunkt diskuterer jeg statens premisser for integrering, som også blir koblet til elevenes tilhørigheter. Jeg viser hvordan elevene er tilknyttet flere fellesskap samtidig, og ser på om det gis rom for dette i integreringspolitikken. Diskusjonen relateres også til hvordan elevene føler de blir kategorisert og hvilken betydning det sosiale livet har for tilknytning til et norsk fellesskap.