dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:49:36Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:49:36Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-02-03 | en_US |
dc.identifier.citation | Grossmann, Gabriella. Introduksjonsordningen, en ordning for alle? . Masteroppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/16506 | |
dc.description.abstract | På bakgrunn av et feltarbeide i et introduksjonssenter for flyktninger og
innvandrere på østlandet, har jeg sett hvordan helse har blitt ivaretatt i forhold
til implementeringen av den nye introduksjonsloven. Studien kom hovedsakelig
til å dreie seg om hvordan introduksjonssenteret kunne ses som et verktøy for
å realisere instrumentelle mål, men som samtidig var en symbolsk konstruert
verden. I samspillet mellom disse nivåene ble det generert handlinger som fikk
noen konsekvenser som ikke var helt fremme i bevisstheten til de ansatte.
Oversettelsesprosesser mellom Kommunal og regionaldepartementet, kommunen
og introduksjonssenteret bidro til at introduksjonsloven endret karakter på
sin vandring. Det interessante var hva kommunen så som muligheter og begrensninger
ut fra hva departementet hadde vektlagt som lovpålagt og hva de hadde tillagt
anbefalingene. Siden departementet hovedsakelig hadde plassert ivaretagelse
av helsen til flyktninger og innvandrere i anbefalingene til lovteksten, førte
det til en nedbygging av helsetilbudet i feltarbeidskommunen. Det at flyktninger
og innvandreres helseproblemer ikke var synliggjort hverken i loven, kommunens
langtidsplan eller i introduksjonssenterets styringsindikatorer, førte til at
problemet var organisert bort ved å være språklig eliminert. Dette fikk relevans
i forhold til avstanden mellom introduksjonssenterets arbeidsinstruks og primærkontaktenes
nødvendige avklaringsarbeide i møte med deltakerne, noe som førte til at de
ansatte arbeidet under forhold med motstridende interesser.</p>
<p> Introduksjonslovens overordnede mål, å få mennesker hurtigst mulig i arbeide,
forutsetter noe som ikke er der, f.eks. at alle har god helse . Denne måten
å fortrenge relativt opplagte realiteter, som at enkelte ikke har god helse,
kan knyttes til at disse behovene ikke ble ansett som vesentlige nok, og at
de ikke kunne bli tatt hensyn til fordi det da ville bli for komplekst å implementere
introduksjonsloven. Å unnlate å ta slike allmennmenneskelige hensyn med i planleggingen,
resulterte til slutt i at enkelte deltakere som av forskjellige grunner ikke
mestret en skolesituasjon, havnet akkurat der, i mangel på alternative tilbud. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Introduksjonsordningen, en ordning for alle? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-02-07 | en_US |
dc.creator.author | Grossmann, Gabriella | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::250 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Grossmann, Gabriella&rft.title=Introduksjonsordningen, en ordning for alle? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-11683 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 35942 | en_US |
dc.identifier.bibsys | 060229926 | en_US |