dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:45:19Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:45:19Z | |
dc.date.issued | 2005 | en_US |
dc.date.submitted | 2005-12-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Nystøyl, Toralf. Die mystic Boer. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/16486 | |
dc.description.abstract | Oppgaven omhandler diskursiv endring av afrikanderidentitet og om hvordan afrikandere
konstruerer mening i en ny politisk virkelighet. Jeg forsøker her å vise mangfold
og paradokser for å bryte ned en stereotypisk bilde av afrikandere. Feltarbeidet
foregår i en studentby og informantene er høyt utdannede og materielt velstående.
Denne hvite velstanden blir av mange tatt for gitt og danner utgangspunktet
for hvordan de ser på andre raser. Jeg vil forsøke å vise at raseteorier og
hvit velstand har historiske årsaker og at rasediskursen har endret seg over
tid.</p>
<p> Kapittel 2 viser at afrikanderne fortolker sin historie ut i fra bibelske
myter og narrativer. Bibelen blir brukt til å rettferdiggjøre raseskille og
nasjonalisme. Samtidig var det kampen mot britisk kolonistyre som utløste afrikandernasjonalismen.
I Kapittel 3 vises det at diskurser om rase ble ikledd en vitenskapelig språkdrakt
gjennom den antropologiske disiplinen volkekunde og at denne disiplinen hadde
stor innflytelse på utformingen av apartheids politikk. Kapittel 4: Bydelene
i Stellenbosch er planlagt etter apartheids ide om atskillelse av raser og bor
fortsatt i separate bydeler. Det er store forskjeller i levestandard og utdanningsnivå
blant rasene, med en hvit overklasse, farget middelklasse og en svart underklase.
Hvite bruker i stor grad, fortsatt, rasistiske forklaringsmodeller noe som gjør
at velstand fremstår som en egenskap ved hvite og fattigdom som en egenskap
ved svarte. Hvite reiser sjelden til ikke-hvite bydeler, både fordi de ikke
føler de har noe der å gjøre og fordi de frykter for voldelig kriminalitet.
Dette fører til at møter mellom raser foregår på de hvites hjemmebane og er
preget av asymmetriske maktforhold i de hvites favør. I kapittel 5 vises det
at språket afrikaans er en kulturell fellesnevner med "rasen" fargede og at
en diskursivt kan erstatte den rasemessig eksklusivt hvite termen afrikander
med den språklig inkluderende termen afrikaanstalende, men at en synkende oppslutning
om språksaken begrenser en slik diskursiv endring. Kapittel 6: Afrikandere har
mistet sin politiske maktbase. Dette gjør at afrikandernes maktkilde har forflyttet
seg fra politisk til økonomisk makt. De uttrykker seg derfor mer likt 'engelsktalende
hvite' gjennom en liberal fremfor en nasjonalkonservativ diskurs. Kapittel 7:
Kalvinsk kristendom har hatt stor betydning for afrikandernes konstruksjon av
raser, men det er nå flere religiøse endringer på gang, både i sekulær og mer
fundamentalistisk retning. Avslutning: Rasistisk diskurs er ikke lenger politisk
korrekt derfor velger mange hvite å fremstille seg som individualister og overklasse
fremfor afrikander og hvit, og at klasseposisjonen kamufleres gjennom kulturell
kapital. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Die mystic Boer : diskursiv endring av afrikanderidentitet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-01-24 | en_US |
dc.creator.author | Nystøyl, Toralf | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::250 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nystøyl, Toralf&rft.title=Die mystic Boer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-11594 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 34586 | en_US |
dc.identifier.bibsys | 060145390 | en_US |