Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:49:46Z
dc.date.available2013-03-12T09:49:46Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-10-12en_US
dc.identifier.citationMachaca, Marianne Eriksen. Es costumbre de mi tierra. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16475
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om migranter fra det andinske høyfjellet som bor i en bydel i Arequipa, Peru. Migrantenes andinske verdensbilde innebærer et aktivt forhold til landskapet og troen på Moder Jord, Pachamama. Deres vaner og tradisjoner forklares med at de kommer fra det andinske høyfjellet. En sentral del av den andinske livsverden er bruken av ritualeksperter curanderos, som knyttes til det andinske kunnskapssystemet. Ved migrasjon til byen møter de en annen livsstil og flere valgmuligheter for eksempel når det gjelder behandling og forståelse av sykdom. Jeg viser hvordan migrantenes livsverden og tradisjoner fra det andinske høyfjellet sammenfaller med et urbant liv. Pachamama har blitt moderne og påvirker områder i livet som er viktig i en bykontekst. Tradisjonelle ritualer sammenfaller med den urbane livsstilen ved at migrantene bruker elementer fra begge livsverdener. Migrantene velger curandero etter hvilken livsverden curanderoen vektlegger, og ut fra hva som passer dem best. Ved å knytte sted, rom og landskapsteorier til det analytiske begrepet konvergens , viser jeg at stedstilhørigheten til høyfjellet er viktig del av migrantenes livsverden når de tolker sykdommer og gjør behandlingsvalg. De befinner seg på ulike nivåer av sted . De befinner seg på et konkret sted i bydelen og høyfjellet er et sted de kan dra tilbake til. Høyfjellet forbindes også med minner fra fortiden og religiøse forestillinger som skaper et religiøst rom . De drar på pilegrimsreise til høyfjellet hvor de har mulighet til å forsterke båndet til den andinske troen og ofre til Pachamama. Migrantenes landskap omslutter disse ulike nivåer av sted. Jeg har lagt vekt på temaene helse, pilegrimsreiser og husholdsritualer, og viser hvordan migrantenes erfaringsverden er flytende. Hvilken livsverden som dominerer er en vekselsprosess som er individuelt, situasjonelt og tidsavhengig. I noen sammenhenger sammenfaller livsverdene. En fortsettelse av den andinske troen skaper kontinuitet til fortiden og tilhørighet til høyfjellet som sted, slik at migrantene lettere forstår deres hverdag i byen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMigranterslivsverdenen_US
dc.subjectreligiøsiteten_US
dc.subjectritualeksperteren_US
dc.titleEs costumbre de mi tierra : en studie av helse og landskap i nye omgivelser, Arequipa, Peruen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-10-14en_US
dc.creator.authorMachaca, Marianne Eriksenen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Machaca, Marianne Eriksen&rft.title=Es costumbre de mi tierra&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11194en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo31267en_US
dc.identifier.bibsys051853612en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata