Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:46:17Z
dc.date.available2013-03-12T09:46:17Z
dc.date.issued2001en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationBenjnouh, Lára Samira. Å bære eller ikke bære. Hovedoppgave, University of Oslo, 2001en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16444
dc.description.abstractFeltarbeidet som ligger i grunn for denne oppgaven ble gjennomført i Paris blant unge muslimske kvinner av nordafrikansk opprinnelse, som var født og/eller oppvokst i Frankrike, det vil si den såkalte andregenerasjonen. Hovedproblemstillingen i denne avhandlingen er å søke å forstå hvordan unge muslimske kvinner, opplever, oppfatter og fortolker religionen. For å kunne få innsikt i dette, vil jeg ta opp noen sentrale temaer. Hvordan mine informanter skiller mellom religion og tradisjon. Alle mine informanter trekker et markant skille mellom de to, skjønt hva som inngår i den ene eller den andre kategorien kan variere. Mine informanter preges av den konkrete daglige virkeligheten som de inngår i, der de prøver å realisere sine mål og ønsker. Som vi skal se, resulterer dette i en en serie kompromisser og løsninger, som de griper til i sine forsøk på å være, på en og samme tid moderne og tradisjonelle. For dem er ikke "tradisjon" hva den var for deres foreldre. I oktober 1989 startet en heftig debatt om det islamske skautet i Frankrike. Debatten ble utløst da tre jenter ved en ungdomsskole i Creil nektet å ta av seg skautet i klasserommet og av den grunn ble utvist. Jentene som utfordret staten ved å kreve sin rett til å bære hijab på skolen, som et uttrykk for religiøs identifikasjon, ble av flere oppfattet som islamske fundamentalister. I vesten er hijab etter manges vurdering ensbetydende med religiøs ekstremisme. Men hva betyr det å gå med skaut for jentene selv? Hvilken betydning legger mine informanter i det? Hva motiverer dem? Og hva er forholdet mellom hijab som offentlig uttrykk og den personlige, individuelle opplevelsen? Til slutt vil jeg se på hvordan mine informanter gir uttrykk for sin identitet. Identitet er både personlig og sosialt, et sterkt anliggende for dem, og heri inngår mange elementer av både religiøs og ikke-religiøs karakter. Det handler om å forme en egen identitet som ivaretar mine informanters egne behov, som er forskjellige fra deres foreldre. I denne prosessen får religionen en annen betydning, og min studie viser hvordan islam er i støpeskjeen blant andregenerasjons jenter i Frankrike i dag. Dette har jeg valgt å se både på et kollektivt nivå og et individuelt nivå, gjennom samspill mellom individ og samfunnnor
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ bære eller ikke bære : forhold til hijab, tro og tradisjon blant unge muslimske kvinner i Frankrikeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorBenjnouh, Lára Samiraen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Benjnouh, Lára Samira&rft.title=Å bære eller ikke bære&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2001&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-34472
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo2609en_US
dc.identifier.bibsys010339515en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata