dc.description.abstract | I landsbyen El Ostional i Nicaragua anses kvinner som først og fremst tilhørende husholdet mens menn anses for å høre til ute på gata. Kvinner og menn evalueres videre moralsk ut fra adskilte, men komplementære verdier.
Ut fra denne virkeligheten ser jeg i oppgaven på kjønnsrelasjoner generelt i landsbyen, i videre tilknytning til andre prosesser i og utenfor landsbyen. Dette gjør jeg ved å fokusere på en del livshistorier til kvinner og menn i forskjellige posisjoner i landsbyen. Jeg knytter denne analysen til en forståelse av hvordan kjønnsrelasjoner var en medvirkende årsak til at et kvinnekooperativ i El Ostional ikke lykkes som økonomisk foretak.
I oppgaven viser jeg hvordan verdier tilknyttet moral og politikk reproduseres både i hushold og organisering, med andre ord både i private og offentlige sfærer. Hvilke verdier som anerkjennes som riktige og gale i et samfunn styres til en viss grad av alle mennesker i et samfunn. Men noen har mer makt enn andre til å avgjøre hvilke nettopp disse verdiene skal være. Å ha mulighet til å definere hvilke verdier som skal være de viktigste, og dermed styre hele handlingsfeltet til andre personer, er det som blant annet i antropologien omtales som definisjonsmakt.
Hvilke verdier som skal gjelde som riktige og gale i et samfunn (definisjonsmakt) defineres gjennom dialog. Dialog forekommer i åpen form, som diskusjoner, eller mer indirekte, som kommentarer om andre folks oppførsel, det vil si gjennom diskurs. Dialoger om kjønnsrelasjoner viser seg også gjennom praksis, det vil si hvilke aktiviteter kvinner og menn utfører og hvilken atferd de fremviser generelt.
Med disse perspektivene på kjønnsrelasjoner, ønsker jeg å vise hvilke føringer kjønnsrelaterte verdier legger på kvinners og menns muligheter i El Ostional, også innenfor organisert arbeid. Jeg prøver å få frem hvordan endring og kontinuitet i kjønnsrelasjoner skapes, og knytter dette opp til andre sentrale områder av samfunnet, som historie, økonomi, politikk, religion, utdannelse, samt personers individuelle erfaringer og selvtillit. | nor |