Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:48:19Z
dc.date.available2013-03-12T09:48:19Z
dc.date.issued2001en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationStoraas, Kari. Samhold i grenseland. Hovedoppgave, University of Oslo, 2001en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16412
dc.description.abstractOppgaven handler om bygda Bugøynes i Øst-Finnmark. Tema for studien er samhold. Et spesielt samhold, ifølge bygdas folk og andre i kommunen. Meget av det fellesskap som kjennetegnet stedet, ble rasert da kjernebedriften, fiskebruket, gikk konkurs i 1986 og ble etterfulgt av fiskeri-krisen. En av konsekvensene var stor utflytting. Nå først begynner folk å øyne et håp om en bedre fremtid. I håpet ligger et inderlig ønske om at utflyttede skal komme hjæm. Analysen har relasjonelle grenser som fokus. Den sentrale grensemarkering i bygda bygger på slektskap. Med få unntak er alle i slekt/familie på en eller flere måter, nært eller fjernt. De grunn-leggende dikotomier er slekt versus ikke-slekt og innfødt versus innflyttet. Disse emiske skiller danner grunnlag for en tredelt bygde-modell fremkommet gjennom operasjonalisering av tre "definisjoner" av lokalsamfunn. Modellen utgjør en referanseramme for både slektsbaserte og andre grensemarkeringer i analysen. I bygda er mange grenser "usynlige". Dermed skjules også det dikotomiske forhold av likhet/ ulikhet som danner grenser. Dette muliggjør utforskning og unnvikelse på et underliggende nivå. Ulikhet oppheves samtidig som den opprettholdes. Ulikhet markerer autonomi men denne må balanseres mot en uttalt likhetsideologi. På et dypere plan løses motsigelsen ved et "som om" lik i motsetning til "samme som" lik. Det vil si at likeverd mellom mennesker er et spørsmål om gjensidig aksept og respekt for anderledeshet og uavhengig av makenhet. Erfaring av egen annerledeshet og sosial stigmatisering av denne sitter dypt hos de tospråklige av den innfødte befolkning som er etterkommere av finske innvandrere på 1800-tallet. Stigma oppleves knyttet til språk og det harde, politiske fornorskningspresset. Ved å bruke "hjertespråket", bugøynesfinsk, opprettholdes også opplevelsen av at en selv og bygda er finsk selv om begge er norsk. Språk fremstår som etnisk identitet i bygda. De unge (under ca 30-40 år) som ikke snakker finsk, kaller seg norsk. Her er ingen tradisjon for eller ønske om å benevne seg kven.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSamhold i grenseland : en lokalsamfunnsstudie fra Øst-Finnmarken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorStoraas, Karien_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Storaas, Kari&rft.title=Samhold i grenseland&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2001&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-34633
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo2576en_US
dc.identifier.bibsys01147307xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata