Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:46:49Z
dc.date.available2013-03-12T09:46:49Z
dc.date.issued1999en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationFrydenberg, Merete. Kunnskap og tradisjon i lokalsamfunn og skole. Hovedoppgave, University of Oslo, 1999en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16361
dc.description.abstractHvordan etableres, utvikles og vedlikeholdes kunnskap? Hvilke mønstre og strukturer er med å forme barns og unges kunnskapstilegnelse? Denne hovedfagsoppgaven er en analyse og drøfting hvordan lokalsamfunn og skole gir ulike betingelser for erfaring og kunnskapservervelse. Oppgaven bygger på et feltarbeid blant ungdomsskoleelever i Moskenes, en kommune i Lofoten der kystfiskerier er den desidert viktigste næringsvei. Analysen tar utgangpunkt i sentrum/periferi-dimensjonen, forstått som en dominansrelasjon, og behandler ulike forhold i tid og rom som kan kaste lys over kulturelle aspekter ved dette skillet. Teoretisk sett er denne hovedoppgaven fundert i Bourdieus kunnskapsteori og den kan leses som en kritisk refleksjon rundt idéen om likhet, som bærende prinsipp i den norske grunnskolen og som en sentral verdi i norsk kultur.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunnskap og tradisjon i lokalsamfunn og skole : et eksempel fra Moskenesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorFrydenberg, Mereteen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Frydenberg, Merete&rft.title=Kunnskap og tradisjon i lokalsamfunn og skole&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1999&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-34506
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo2529en_US
dc.identifier.bibsys000145459en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata