dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:46:49Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:46:49Z | |
dc.date.issued | 1999 | en_US |
dc.date.submitted | 2002-10-01 | en_US |
dc.identifier.citation | Frydenberg, Merete. Kunnskap og tradisjon i lokalsamfunn og skole. Hovedoppgave, University of Oslo, 1999 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/16361 | |
dc.description.abstract | Hvordan etableres, utvikles og vedlikeholdes kunnskap? Hvilke mønstre og strukturer er med å forme barns og unges kunnskapstilegnelse?
Denne hovedfagsoppgaven er en analyse og drøfting hvordan lokalsamfunn og skole gir ulike betingelser for erfaring og kunnskapservervelse. Oppgaven bygger på et feltarbeid blant ungdomsskoleelever i Moskenes, en kommune i Lofoten der kystfiskerier er den desidert viktigste næringsvei. Analysen tar utgangpunkt i sentrum/periferi-dimensjonen, forstått som en dominansrelasjon, og behandler ulike forhold i tid og rom som kan kaste lys over kulturelle aspekter ved dette skillet.
Teoretisk sett er denne hovedoppgaven fundert i Bourdieus kunnskapsteori og den kan leses som en kritisk refleksjon rundt idéen om likhet, som bærende prinsipp i den norske grunnskolen og som en sentral verdi i norsk kultur. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Kunnskap og tradisjon i lokalsamfunn og skole : et eksempel fra Moskenes | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2003-07-04 | en_US |
dc.creator.author | Frydenberg, Merete | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::250 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Frydenberg, Merete&rft.title=Kunnskap og tradisjon i lokalsamfunn og skole&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1999&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-34506 | |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 2529 | en_US |
dc.identifier.bibsys | 000145459 | en_US |