Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:50:07Z
dc.date.available2013-03-12T09:50:07Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-08-18en_US
dc.identifier.citationKramer, Ida Marie. Nytelse og gjenytelse i Tupperwareparties . Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16308
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tupperware produserer produkter i plast for matlaging og –lagring, og har siden 1964 holdt sine homeparties i Norge. Tupperwares marked finner sted i private hjem. Det gjør at private og økonomiske sfærer blandes sammen. Med uvante roller bør deltakerne i selskapene ha en viss sosial musikalitet for å kunne mestre situasjonen. Problemstilling: Hvilke intensjoner motiverer og driver aktørenes deltakelse i Tupperware homeparties? Hvilke sosiale mekanismer gjør at institusjonen Tupperware reproduseres med slik suksess? For å undersøke dette har jeg gjort en studie av Tupperwares materielle og semantiske kretsløp. Gjennom drøftinger og analyser av mitt materiale har jeg kommet frem til at det går an å si at ambivalens driver Tupperware. Ambivalens preger Tupperware. Kvinnene sitter rundt salongbordet og shopper Tupperwares moderne Tupperwareprodukter mens de spiser tradisjonell kaffemat, og frykter et kjerringstempel. Den hybride institusjonen Tupperware homeparty tillater kvinnene å være tradisjonelle og moderne samtidig. Dette kan sies å være en intensjon som motiverer og driver aktørenes deltakelse i Tupperware homeparties. Kvinnene reagerer på alt i og omkring Tupperwares ambivalensfylte selskap og produkter med å handle - shoppe. Slike sosiale mekanismer kan sies å være med på å reprodusere institusjonen Tupperware med stor suksess. Jeg har fulgt to representanter fra Tupperware på jobb i Oslo og omegn, og deltatt i Tupperwareselskap og andre homeparties som gjest/kunde i Oslo, Stavanger og på Jæren. Hovedkapitlene følger Tupperwares livsløp fra firmaets spede start, til varene er vel hjemme i skuffer og skap og påvirker kundens hverdag.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNytelse og gjenytelse i Tupperwareparties : en studie av ambivalens i Tupperwares materielle og semantiske kretsløpen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-08-20en_US
dc.creator.authorKramer, Ida Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kramer, Ida Marie&rft.title=Nytelse og gjenytelse i Tupperwareparties &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9606en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo20616en_US
dc.identifier.bibsys04169628xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16308/1/hovedoppgave.3.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16308/2/hovedoppgave.3.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata