Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:47:55Z
dc.date.available2013-03-12T09:47:55Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2004-04-14en_US
dc.identifier.citationTandberg, Morten. Den kreative friksjon. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16292
dc.description.abstractMitt feltarbeid ble utført i en landsby på den indonesiske øya Madura. Befolkningen i Pinggir Papas livnærer seg ved saltutvinning. For mange hundre år siden grunnla en av deres forfedre, Anggasuto, det første saltbassenget. Anggasuto oppdaget at salt hadde avleiret seg i et fotavtrykk han hadde etterlatt seg i sanden, da han noen timer tidligere på dagen var på vei til bonn. Han forsto at Gud hadde gitt ham et tegn om at det var mulig a utvinne salt, og på denne maten finne eksistensgrunnlag for en hel landsbybefolkning. Anggasuto hadde stor suksess med sitt første saltbasseng og innstiftet, til ære for Allah, det årlige nyadarritualet. Storparten av befolkningen i Pinggir Papas sies a stamme fra Bali. De skal ha vært flyktninger fra en krig, som skal ha foregått mellom Bali og det maduresiske kongedømmet Sumenep. Anggasuto var en mektig og respektert skikkelse i Sumenep og på Madura. Han ga disse flyktningene beskyttelse mot at de ville la seg omvende til islam. Nyadar er derfor en form for muslimsk praksis som også har elementer av hindubuddhisme, forfedredyrking og åndetro. Dette ritualet har en synkretistisk karakter, noe som karakteriserer mye av den religiøse utfoldelse som eksisterer på Java. Siden nyadar er et ritual som er spesifikt for befolkningen i Pinggir Papas, skaper dette også en særegen identitetsfølelse hos innbyggerne. De er svært hengivne i sin rituelle praksis og påpeker betydningen av at dette ritualet må fortsette med uforminsket kraft, inn i fremtiden. Folk utenfra karakteriserer ofte nyadar som hinduistisk praksis, noe som faller lokalbefolkningen tungt for brystet. Det er derfor et ønske blant mange av landsbyens medlemmer, at nyadar må få en form som er mindre preget av slike tradisjonalistiske elementer. Nyadar representerer en type religiøs eller tradisjonell kunnskap som formidles fra den eldre til den yngre generasjonen. I tillegg figurerer lokale religiøse ledere, eller kyai, i dette landsbyfellesskapet. Slike ledere har ofte en autonom rolle i landsbyen og må forsøke å spille sin rolle slik at de kan opparbeide seg popularitet i nærmiljøet. Som arena, for a forstå den samhandling som foregår på landsbynivå, har jeg brukt det diskursive rommet der lokale religiøse ledere (kyai), den eldre og den yngre generasjon diskuterer hva nyadar representerer. Nyadar manifesterer seg pa denne maten som et konsept som alle i landsbyen responderer på. For meg blir dette igjen et verktøy til å observere ulike former for samhandling. Ved å se på ulike aspekter ved lokalsamfunnet og hvordan folk responderer på påvirkningen fra storsamfunnet, forsøker jeg å se i hvilken grad et slikt landsbyfellesskap er i stand til a holde på sine tradisjoner og sin egenart, og i hvilken grad berøringen med resten av verden i fremtiden vil endre folks måte å tenke, handle og leve på. Indonesia har i løpet av få år gått fra å være et enevelde under Suharto til å bli et gryende demokrati. Nasjonen står overfor store utfordringer når den nå skal sette de demokratiske ideer ut i livet. Det er viktig a gripe fatt i det som skjer på grasrotnivå når man skal forstå de endringene som manifesterer seg på nasjonalt nivå. De endringer som nå skjer i det indonesiske samfunnet kan belyses ved a ga ned på mikronivå og se på former for religiøs utøvelse og rituell praksis og lokalbefolkningens forståelse av dette.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectIndonesiaen_US
dc.titleDen kreative friksjon : kulturell og religiøs diskurs i en landsby på Madura, Indonesiaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-04-16en_US
dc.creator.authorTandberg, Mortenen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tandberg, Morten&rft.title=Den kreative friksjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-8641en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo17676en_US
dc.identifier.bibsys040948978en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata