Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:48:55Z
dc.date.available2013-03-12T09:48:55Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2004-03-05en_US
dc.identifier.citationGulseth, Eirik. "How we became whole" . Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16283
dc.description.abstractDet har de siste årene vært mye fokus på homofili og kristendom både i Storbritannia og i Norge, og homofili er et tema som konservative og liberale kristne strides om. Mange unge homofile og lesbiske kristne har hatt problemer i forhold til kirken, og de blir ofte tvunget til å finne tilhørighet andre steder. Jeg ble nysgjerrig etter å vite mer om homofiles kår innenfor den britiske kirkevirkeligheten. Feltarbeidet ble utført i Metropolitan Community Church i London (MCC), en såkalt homopositiv kirke som ble grunnlagt av Troy Perry i Los Angeles, USA, i 1968. Perry var en framtredende prest i pinsemenigheten før han stod fram som homofil, og ifølge Perry skulle MCC være en kirke hvor homofile kristne kunne være trygge. Oppgaven fokuserer på sammenhenger og konflikter mellom seksuell identitet og religiøs tilhørighet, slik disse kommer til uttrykk i og rundt det sosiale fellesskapet i MCC London. Mer spesifikt kan man si at jeg ønsker å belyse den konflikten medlemmene i dette kirkesamfunnet opplever som homofile og kristne. Hvorfor opplever de denne situasjonen som et motsetningsforhold, og hvordan håndterer de det motsetningsforholdet som kan oppstå mellom det å være kristen og det å være homofil? Kan det sosiale og rituelle livet i MCC London betraktes som redskaper som medlemmene tar i bruk for å håndtere denne konflikten? Feltarbeidet fant sted i to menigheter av MCC London, hvor jeg var aktiv observatør og deltaker i over seks måneder. Jeg foretok også mer formelle intervjuer med flere av de mest aktive medlemmene i menighetene. De konklusjonene jeg trekker er først og fremst knyttet til disse to menighetene i London, men det er grunn til å tro at mine informanters opplevelse av å være homofil og kristen også deles av mange homofile kristne andre steder i verden. Dette har jeg prøvd å vise ved å sammenligne mine funn med empiri fra forskning blant homofile kristne i Norge. Gjennom å legge vekt på livshistoriene til enkelte av medlemmene i MCC, får oppgaven fram hvordan de som homofile kristne har opplevd å befinne seg i et identitetsdilemma. Her opererer jeg med tre ulike faser som jeg har kalt fordrivelsesfasen, opplevelsen av å være splittet og forsoningsfasen. I den første fasen har jeg lagt vekt på hvordan mine intervjupersoner opplevde å bli fordrevet fra menigheter og familie, fordi de stod fram som homofile. I neste fase opplever de å stå i et motsetningsforhold mellom det å være kristen og det å være homofil. Dette skyldtes både deres negative erfaringer med å stå fram som homofile i det kristne miljøet de vokste opp med, og at de møtte lite aksept for sin kristne tro i det homofile miljøet. Det var først i siste fase, i møte med MCC, at de kunne forsone seg med både sin kristne og homofile identitet. MCC gir dem spillerom til å uttrykke både sin tro og sin seksuelle orientering. Oppgaven legger vekt på hvordan det homofile aspektet og det kristne aspektet hele tiden glir over i hverandre i det rituelle livet i MCC London. Analysen legger vekt på bruken av ritualer og symboler, og hvordan disse er med på å skape grunnlaget for fellesskapet i menigheten. Blant annet vil jeg få fram hvordan "det homofile" manifesterer seg i "det kristne" gjennom ritualer og bruk av symboler. Jeg legger også stor vekt på medlemmenes forhold til Bibelen og deres tolkning av denne. Mye av eksempelstoffet er hentet fra en Bibelstudiegruppe jeg fulgte i MCC. Jeg legger vekt på Bibelens sentrale posisjon i dette fellesskapet, og på hvordan informantene forholder seg til skriftsteder som ofte brukes av konservative kristne som fordømmer homofilt samliv. Det rettes også et kritisk blikk mot MCC Londons visjon om å være et inkluderende fellesskap - en kirke for alle mennesker. Blant annet problematiserer jeg at deres vekt på å inkludere homofile, lesbiske, bifile og transseksuelle kan virke ekskluderende på heterofile kvinner og menn. Man kan derfor argumentere for at MCC London ikke har maktet å unngå fokuset på entydig seksuell definering. De ønsker å bryte barrieren mellom homo og hetero, men kan også i noen grad være med på å opprettholde den. Selv om MCC London lykkes med å gi medlemmene et trygt sted der de kan utøve sin tro sammen med sin seksuelle orientering, står dette kirkesamfunnet også i fare for å bli et sted kun for spesielt interesserte; en kirke som stort sett appellerer til homofile selv.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectHomofili og kristendomen_US
dc.title"How we became whole" : kristne homofile i Metropolitan Community Church i Londonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-03-26en_US
dc.creator.authorGulseth, Eiriken_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gulseth, Eirik&rft.title="How we became whole" &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-8445en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo17096en_US
dc.identifier.bibsys032023405en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata