Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:49:06Z
dc.date.available2013-03-12T09:49:06Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-11-15en_US
dc.identifier.citationBakken, Camilla Ødegården. The Freedom Theatre - frihetskamp mot all okkupasjon . Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16239
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven er basert på et seks måneders langt feltarbeid ved The Freedom Theatre våren 2009. Teatret ligger i Jenin flyktningleir på den okkuperte Vestbredden. Som bakteppe for alt som foregår på Vestbredden ligger den israelske okkupasjonen av området og blokaden av Gaza. Okkupasjonen og områdets blodige historie preger alt fra mikro- til makronivå. Å yte motstand mot den israelske okkupasjonen er en viktig del av den palestinske identiteten og i flyktningleirene står denne motstandsidentiteten særlig sterkt da håpet om å få returnere hjem er flyktningenes motivasjon for å holde ut hverdagens lidelser. Okkupasjon, frihet og frihetskamp er kategorier som verden ordnes ut fra og begreper som inngår i den palestinske diskurs. I denne konteksten er det The Freedom Theater opererer. Teatret tilbyr ulike aktiviteter til områdets barn og unge. Det har en profesjonell treårig skuespillerutdannelse, som produserer egne forestillinger. Teatret viser også palestinske og internasjonale forestillinger og filmer. Oppgavens overordnede mål er å undersøke hvilken rolle en kulturinstitusjon som et teater kan spille i et samfunn preget av vold, undertrykkelse og langvarig konflikt. Teatret ønsker med sitt arbeid å bidra i det palestinske folkets frihetskamp mot okkupasjonen. Slik blir teatret en arena hvor motstandsidentiteten til dets aktører og brukere kan få spillerom. Teatret som motstandsprosjekt kan påvirke sine aktører. På sin side må teatret manøvrere innenfor de handlingsrammer som det øvrige samfunnet setter, mens det parallelt søker å utfordre disse. I analysen av tre oppsetninger ved teatret viser oppgaven hvordan kulturelle forestillinger kan reprodusere kollektive historier, myter og motstandsstrategier, men også søke å redefinere sosiokulturelle kategorier og peke på paradokser i eget samfunn. Oppgavens siste del ser på det faktum at teatret har mer liberale handlingsrammer for kvinnerollen enn det øvrige samfunnet og hva dette innebærer for kvinnene og teatret. Teatret er et kontroversielt innslag i flyktningleiren og byen. Trusler, arrestasjoner og dødelig vold har rammet teatret. Likevel fortsetter The Freedom Theatre sitt arbeid, med en overbevisning om at deres bidrag til samfunnet og motstandskampen er verdifullt. Denne oppgaven søker å undersøke hva deler av dette bidraget er og hvorfor det for teatrets aktører er verdt å bli ved teatret på tross av motstanden de møter.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleThe Freedom Theatre - frihetskamp mot all okkupasjon : en studie av en kulturinstitusjon i en flyktningleir på den okkuperte Vestbreddenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-02-14en_US
dc.creator.authorBakken, Camilla Ødegårdenen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bakken, Camilla Ødegården&rft.title=The Freedom Theatre - frihetskamp mot all okkupasjon &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30411en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo142455en_US
dc.contributor.supervisorOdd Are Berkaaken_US
dc.identifier.bibsys120318296en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16239/1/master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata