Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:45:31Z
dc.date.available2013-03-12T09:45:31Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-09-05en_US
dc.identifier.citationPedersen, Bente. LAIV . Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16216
dc.description.abstractDet knaste i tørre kvister, raslet i dødt løv. En dyp knurring hørtes nærmere, stadig nærmere. Lyden stoppet. Selv tåken stod stille. Ut av mørket kom Skyggedyrene. Denne hovedfagsoppgaven har fokus på hvem som er laivere/rollespillutøvere, hva fenomenet går ut på samt hvordan laiv oppleves/gjennomføres. Jeg går i dybden av de endringsprosesser rollespillutøveren gjennomgår i skiftet fra hverdag til rollespill, og fra rollespill til hverdag. I disse prosessene finner det sted en gradvis emosjonell intensivering og orientering fra hverdag til rollespill, og en desensitivisering og reorientering fra rollespill til hverdag når rollespillet er over. Prosessene i for - og etterarbeidet til rollespillet har blitt kartlagt og fremstilles som en rituell prosedyre, hvis funksjon er å fremme virkningen av rollespillet som lukket betydningsområde. Jamfør det empiriske grunnlag diskuterer jeg rollespillet som liminoid fenomen med vekt på utvikling av communitas, og jeg betrakter laiverne som kategori utfra begrepene tribe, symboler og grensemarkører. I forberedelsene blir lesing av kompendier, sykvelder og dramaøvelser eksemplifisert, og i etterarbeidet blir blant annet Afterlaiv som inkorporeringsrituale diskutert. Oppgaven tar også for seg hvordan en laivopplevelse kan påvirke spilleren. Er det et etterslep fra rollespillet som inkorporeres i den videre sosiale praksis i hverdagen? Jeg betrakter videre kritiske suksessfaktorer for vellykket orientering. En faktor her er blant annet at hverdagen som overordnet virkelighet kan trenge seg på, og forstyrre orienteringen mot rollespillet. Rollespillutøverne er i rollespillet gjerne på søken etter "kicket", hvor de opplever at adrenalinet strømmer gjennom kroppen, og rollen blir en del av / erstatter rollespillutøverens ego. "Jeg føler at jeg blir rollen min". Denne opplevelsen av kick blir diskutert opp mot begrepet flow. Oppgaven er preget av modellbruk. Avslutningsvis kommer jeg med et kritisk blikk mot mitt bruk av modeller, hvor jeg viser til potensiale for generalisering.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLAIV : om rollespill, endringsprosesser og personlig utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-09-10en_US
dc.creator.authorPedersen, Benteen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Pedersen, Bente&rft.title=LAIV &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6529en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo13042en_US
dc.identifier.bibsys031022332en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata