Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:46:03Z
dc.date.available2013-03-12T09:46:03Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-09-05en_US
dc.identifier.citationGeirbo, Hanne Cecilie. Kosmopolitter og lokale i islamsk grenseland . Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16212
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan mennesker med pakistansk og nord-indisk muslimsk bakgrunn i Vancouver etablerer og reproduserer fellesskap i lokalsamfunnet, og om hvordan de i sin identitetsbygging forholder seg til det å leve i et heterogent samfunn. Jeg tar utgangspunkt i Pnina Werbners begreper moralfellesskap og estetisk fellesskap. Mine informanter opplever at de har et fellesskap med andre mennesker med pakistansk og nord-indisk muslimsk bakgrunn. Dette fellesskaper er basert på en oppfatning om en delt moral, som uttrykkes med begrepet familieverdier. Dette begrepet er en grensemarkør overfor andre grupper i samfunnet, slik som det hvite majoritetssamfunnet og andre grupper med sørasiatisk bakgrunn. På noen arenaer fremkalles imidlertid et sørasiatisk fellesskap på tvers av religiøs bakgrunn. Slike arenaer er tilstelninger der urdu poesi fremføres, og konserter med sørasiatiske artister. Et tredje fellesskap som er viktig for mine informanter, er det muslimske fellesskap på tvers av etniske grupper. De skifter situasjonelt mellom å vektlegge disse tre fellesskapene. Fellesskapene strekker seg utover det lokale til et transnasjonalt og globalt nivå. Transnasjonale og globale elementer brukes selektivt i den lokale fellesskapsbyggingen. Forestillingen om et globalt forpliktende fellesskap av muslimer brukes for å bygge et multietnisk muslimsk fellesskap lokalt. Transnasjonale og globale elementer virker samlende og ikke fragmenterende for de lokale fellesskapene. Jeg posisjonerer meg i forhold til Arjun Appadurai i diskusjonen omkring dette. De fleste av informantene mine forholder seg til disse fellesskapene, i tillegg til øvrige statuser de har, i sin identitetsbygging. Som muslimer i et samfunn der majoriteten ikke er muslimer, må de ofte forholde seg til at forskjellige meningsverdener er dominerende på de forskjellige arenaene de ferdes på. Begrepene kosmopolitter og lokale vil belyse hvordan informantene mine forholder seg til heterogenitet på forskjellige måter i sin identitetsbygging. Jeg vil argumentere for at identitetsprosjekter bærer mer preg av bevisste valg når den livsverdenen man blir oppdratt innen ikke korresponderer med den man møter på skolen eller i arbeidslivet, slik tilfellet er for mange innvandrere og barn av innvandrere.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKosmopolitter og lokale i islamsk grenseland : fellesskap og identitetsbygging blant mennesker med pakistansk og nord-indisk muslimsk bakgrunn i Vancouveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-09-05en_US
dc.creator.authorGeirbo, Hanne Cecilieen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Geirbo, Hanne Cecilie&rft.title=Kosmopolitter og lokale i islamsk grenseland &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6331en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo13037en_US
dc.identifier.bibsys031486525en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata