Abstract
I det som ofte omtales som en stadig mer globalisert økonomi blir store transnasjonale selskaper gjerne trukket frem som en av de sentrale drivkreftene. Gjennom av analyser av den økonomiske utviklingen finner likevel mange teoretikere at selv ikke disse selskapene kan kalles fullt ut globale.
Denne oppgaven er an analyse av Kværners vekst og internasjonalisering der flyttingen av hovedkontoret til London etter oppkjøpet av det engelske industriselskapet Trafalgar House er hovedproblemstillingen. Oppgavens tema og problemstilling er valgt da Kværner i perioden 1996- 2001 på flere områder gikk lengre i sin globalisering enn det som synes vanlig for transnasjonale selskaper. Det blir i oppgaven analysert hva Kværner så på som de viktigste årsakene til at en flytting av hovedkontoret var hensiktsmessig og på hvilken måte de fikk utnyttet det potensialet flyttingen ga. Til slutt analyseres også de viktigste årsakene til at hovedkontoret ble flyttet tilbake til Norge etter at Aker hadde overtatt kontrollen av selskapet.