Abstract
Jeg bringer leseren inn i det levde rommet til ungdom i Menton, en turistby på den franske Rivieraen (Côte d'Azur). Ungdommene er i en livsfase der vennskap, forelskelse, kropp, kjønn og seksualitet er viktige temaer, men også drømmer, lengsler og ambisjoner om et fremtidig liv som voksen. De fødes inn i konstruksjoner av stedet skapt av andre, og deres livsutfoldelse hører ikke hjemme i bildet som er skapt av Menton og Côte d'Azur som sansenes rike for velstående turister og alderspensjonister som søker eksklusivitet, sensualitet, trygghet og velvære. Estetisering og eksotisering av territoriet og av lokalbefolkningen, erotisering av stranduniverset, sammen med narsissistisk og promiskuøs dyrking av idealene om velstand og skjønnhet har skapt byen om til et tomhetens teater. Dette virker inn på ungdommenes opplevelse av Menton, og på deres bevissthet om seg selv. Bildet av Côte d'Azur og Menton bygger på en essensialisering av det lokale og av ungdom som sosial kategori.
Ungdommenes levde rom er et paradoksalt rom, hvor vi kan finne harmoni, men også opprør og frykt. De konstruerer sitt eget sted for å markere seg selv i forhold til Andre, og deres oppfatning av annerledeshet er et sentralt element. Det er en symbolsk verden av representasjoner, som i tråd med tenkningen til Henri Lefebvre og Michel Foucault vil være det dominerende rommet for ungdommene, fordi det virker inn på tankene de har om stedet, erfaringene de har, og hvordan de handler. For ungdommene er Menton svært vakker, og trivelig og livlig til tider, men byen er også dyster og krevende. Turistbyen skjuler en småby der vennene og familien bor, og lokalsamfunnets normer og strukturer kan konkurrere med de normene og strukturene som gjelder i turistbyen. I konstruksjonen av det levde rommet vil vi finne en kamp om konstruksjoner. Ungdommene lever i spenningen mellom det de omtaler som Gamlingbyen, Småbyen og Perlen.
Studien viser at en forståelse av ungdom som en diffus, nøytral og ukjønnet gruppe vil tildekke det problematiske forholdet ungdom-sted. En forståelse som oppfatter seksualiteten som samleie kort og godt, kjønn og kropp som biologi, identitet som fastlagt en gang for alle, kulturen som statisk, og rommet som et sett av observerbare og målbare fenomener, legger et slør over mangfoldet av uttrykksmåter, og mangfoldet av følelser, lengsler og ambisjoner. Denne forståelsen åpner heller ikke opp for hvilke vilkår sosialiseringen er underlagt i tid, i ulike situasjoner og i ulike rom. Det er en essensialistisk forståelse som ikke vil kunne forstå det sosiale.