Abstract
Ligger gårsdagens sannheter til grunn for dagens samferdselspolitikk?
Bakgrunnen for dette spørsmålet er en observasjon av at samferdselspolitikken som føres i dag ofte baseres på forståelser av transport som gikk av moten innen forskermiljøene for flere tiår siden. Hva skyldes dette? Kjenner ikke politikerne til resultatene fra den moderne forskningen? Eller velger de bevisst å trosse forskernes anbefalinger?
Denne oppgaven tar utgangspunkt i Oslopakke 3. Prosjektet ser ut til å bli Norges største samferdselsinvestering noensinne, men blir av forskere beskrevet som "en klimakatastrofe". I forbindelse med oppgaven er det gjennomført intervjuer med politikerne som var med på å utforme planen, og deres argumentasjon og begrunnelse for utformingen av pakken blir analysert og sammenliknet med forståelser som er dominerende innen den moderne transportforskningen.
Do yesterday's truths form the basis for today's transport policy?
This question originates from the observation that modern transport policy is often based on models that were abandoned by transportation researchers several decades ago. What could be the reason for this discrepancy? Are politicians unaware of the basic findings of modern transportation research? Or do they deliberately choose to defy the recommendations given by the scientific community?
This thesis the case of 'Oslopakke 3' (Oslo Package 3), which is planned to be the largest transport investment in Norway to date. The scientific community, however, is less enthusiastic about the plan, and condemns it as a 'catastrophe for the climate'.
Interviews with politicians who were involved in formulating the plan form the main methodological approach of this thesis is. The thesis analyzes the politicians' reasoning and rationale for the design of the package, and then moves on to compare the understandings of the politicians with the understandings that dominate modern transportation research.