Abstract
Bakgrunn: Formålet med oppgaven var å få en bedre forståelse av de sosiale relasjonene som oppstår mellom personer i online dataspill. Mer kunnskap kan gi oss bedre innsikt i hvordan personer forholder seg til hverandre i virtuelle settinger. Dette kan gi oss en større innsikt i hva det er som definerer sosiale relasjoner i den virkelige verdenen.
Utvalget: Utvalget består av 10 menn i alderen 17 – 45 år som har spilt World of Warcraft i minst ett år. Personene ble kontaktet gjennom et forum på internett tilknyttet spillet. Personene ble selektert ut fordi de hadde inngående erfaring med World of Warcraft.
Metode: Informantene ble intervjuet om et bredt antall temaer i sammenheng med deres opplevelse av World of Warcraft. Intervjuene ble tatt opp på bånd og transkriberte. Det ble foretatt kvalitative analyser av intervjuene. Analysen var inspirert av Grounded Theory der interessante forskningstemaer ble generert av data-analysen.
Resultater: På grunnlag av analysene ble informantene delt inn i fire kategorier: utviklingsfokusert spilling, sammenknyttende spilling, inkluderende spilling og separert spilling. Disse kategoriene ble så sett opp mot klassiske og nyere forståelse av fellesskap og sosiale relasjoner. I tillegg ble begrepene ”fellesskap” og ”vennskap” drøftet i sammenheng med informantenes forståelse av sosiale relasjoner i World of Warcraft.
Konklusjon: En rekke faktorer påvirker og gir variasjon i hvordan sosiale relasjoner i online dataspill defineres av spillerne. Disse variasjonene har klar sammenheng med hvilken kategori de tilhører. Samtidig viser informantene problemer med å tilpasse sine relasjoner online til den forståelsen de har av sosiale relasjoner i den virkelige verdenen. Det er derfor nødvendig med en ny definisjon av sosiale relasjoner i online dataspill. Denne definisjonen bygger på tre aspekter: tid, tillit og forpliktelse. Ved bruk av denne nye forståelsen av sosiale relasjoner i virtuell kontekst unngås problematiske begreper som ”nærhet” og ”varme”. I tillegg kan den forklare informantenes varierende grad av sosialitet og verdsettelse av sosiale relasjoner innenfor spillet.